Op 11 september 2013 heeft de VNG het college bericht over de Modelaanpak Veilig Fietsen. Dit initiatief komt voort uit de toezegging uit 2011 van wegbeheerders om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het aantal doden en ernstig gewonden. Dit naar aanleiding van het feit dat de daling van het aantal doden en ernstig gewonden als gevolg van verkeersongevallen achterblijft bij de streefcijfers die zijn opgenomen in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020.
Vooral het verkeersveiligheidsbeleid gericht op jongeren, ouderen en fietsers heeft een extra impuls nodig. De afspraken met daaraan gekoppeld 23 maatregelen zijn opgenomen in de 'Beleidsimpuls Verkeersveiligheid'. De groep fietsers maakt ongeveer 30% uit van het aantal verkeersdoden en meer dan 50% van het aantal ernstig gewonden. Ongelukken met fietsers doen zich hoofdzakelijk voor op het lokale wegennet. Daarom is één van de maatregelen uit de 'Beleidsimpuls Verkeersveiligheid' om gemeenten een lokale aanpak veilig fietsen op te laten stellen.
Aansluitend op deze afspraak heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu met de VNG afgesproken dat alle gemeenten uiterlijk eind 2013 een lokale aanpak vaststellen en dit op de website van de VNG melden.
De gemeente Soest heeft besloten een gefaseerde uitvoering te geven aan de Modelaanpak Veilig Fietsen. Dit houdt in:
- Voor 31 december 2013: fase 1.
Het in beeld brengen van de lokale problematiek en de aandachtspunten waarop de gemeente zich moet richten. Daarnaast het in kaart brengen van lopende werkzaamheden en plannen van aanpak (bijv. verkeerseducatie, fietsactieplan).
- Uiterlijk een maand na vaststelling collegeprogramma: fase 2 en 3
Aansluitend op het collegeprogramma kan het lokale plan van aanpak veilig fietsen worden afgerond.
Dit document geeft invulling aan de eerste fase. De inventarisatie bestaat uit 3 onderdelen:
- Herinrichting en onderhoud 2014
- Fietsactieplan 2014
- Actieplan verkeersveiligheid Soest 2014