Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Monitor verkeersveiligheid 2010

Monitor verkeersveiligheid 2010

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:W.A.M. Weijermars, Ch. Goldenbeld en N.M. Bos
  • Uitgever:SWOV
  • Datum:14-12-2010

De SWOV voert ieder jaar een onderzoek uit naar recente verkeersveiligheidsontwikkelingen. Dit rapport beschrijft de ontwikkelingen in 2009 in de aantallen verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden voor verschillende groepen verkeersdeelnemers, vervoerswijzen en conflicttypen. Daarnaast gaat het rapport in op de ontwikkelingen in het risico om slachtoffer te worden van een verkeersongeval (verkeersdode of ernstig verkeersgewonde). Tot slot komen verkeersveiligheidsmaatregelen en ontwikkelinge


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De meeste ernstig verkeersgewonden vallen onder fietsers: 54% van de ernstig verkeersgewonden in 2008 was een fietser. In tegenstelling tot bij de meeste andere vervoerswijzen, is de trend in het aantal ernstig verkeersgewonden onder fietsers stijgend in de periode 1993-2008.
    In 2009 vielen er 720 doden in het verkeer. Ruim twee vijfde van deze verkeersdoden (41%) viel  onder auto- of bestelauto-inzittenden en ruim een kwart (26%) van deze doden was fietser. De meeste ernstig verkeersgewonden onder fietsers vallen bij ongevallen waarbij geen motorvoertuigen betrokken zijn, terwijl bij de fietsongevallen met dodelijke afloop vaker wél motorvoertuigen betrokken zijn. Onder gewonde fietsers is het aandeel ouderen relatief hoog, maar dit aandeel is lager dan onder de overleden fietsers; 38% van de ernstig verkeersgewonden onder fietsers was 60 jaar of ouder. Het risico (aantal ernstig verkeersgewonden per miljard reizigerskilometer) voor fietsers is hoger dan  voor voetgangers en auto-inzittenden en laat een stijgende trend zien, zo meldt de SWOV verder. Deze stijgende trend wordt deels veroorzaakt door een toenemende mobiliteit van oudere fietsers, die een relatief hoog risico hebben. In 2007 en 2008 is het risico voor fietsers relatief sterk gestegen. Net als bij het aantal ernstig verkeersgewonden, vertoont ook het risico bij fietsongevallen zonder motorvoertuigen een stijgende trend.

Relevantie

Scroll naar boven