De ranking van de Europese spoorwegmaatschappijen is gebaseerd op zes criteria: capaciteit om fietsen mee te nemen, capaciteit van deelfietssysteem, prijzen, boekingsmogelijkheden, beschikbaarheid van informatie in verschillende talen en functionaliteit van website en app. Mogelijkheden om met de fiets naar het station te komen en deze daar te stallen zijn niet meegenomen in de vergelijking.
Nederlandse Spoorwegen
NS staat Europees gezien bovenaan in de score op deelfietsen, vanwege de omvang en het succes van OV-fiets. De trein van Amsterdam naar Berlijn, een samenwerking van NS en Deutsche Bahn, staat bovenaan in de ranglijst van fietsvriendelijke internationale verbindingen.
Niettemin komt NS pas op de tiende plaats in de overall ranking van fietsvriendelijkheid, door een relatief lage score op het aantal fietsplaatsen in de trein, dat varieert tussen 3 en 16. Gezien de populariteit van fietsen in Nederland blinkt de NS niet uit op dit punt, zo constateert ECF. Verder kan NS het beter doen in het bieden van informatie in meerdere talen, boekingsmogelijkheden en kosten.
Fietsvriendelijkheidsscores NS (Bron: ECF, 2025)
SBB en NMBS
De meest fietsvriendelijke Europese spoorwegmaatschappijen uit het onderzoek, SBB en NMBS, doen het beter dan NS met het aantal fietsplaatsen, boekingsmogelijkheden en informatie in meerdere talen – wat mogelijk verband houdt met de meertaligheid van de landen waarin ze gevestigd zijn. Verder is een fietskaartje in België een stuk goedkoper dan in Nederland.
Fietsvriendelijkheidsscores SBB (boven) en NMBS (Bron: ECF, 2025)
Minimaal 4 fietsplaatsen
Op 7 juni 2025 is artikel 6(4) van de Europese verordening 2021/782 betreffende de rechten en verplichtingen van treinreizigers in werking getreden. Deze schrijft een passend aantal fietsplaatsen in de trein voor, met een wettelijk minimum van 4 plaatsen per trein.
Op basis van de bevindingen uit hun onderzoek beveelt ECF onder meer aan om niet-opvouwbare en niet-gedemonteerde fietsen in alle treinen te accepteren, waaronder hogesnelheidstreinen en nachttreinen. Ook zouden spoorwegmaatschappijen bij de aanschaf en renovatie van materieel rekening moeten houden met een toename in de vraag naar fietsplaatsen.
Overige aanbevelingen en scores van de verschillende Europese spoorwegmaatschappijen zijn te lezen in het rapport
Cyclists Love Trains 2025. Het is de tweede keer dat ECF deze ranglijst presenteert, de organisatie deed in 2021 een vergelijkbaar onderzoek.
Bron: Fietsberaad Vlaanderen