'Niet overal maar wachttijdvoorspellers plaatsen'

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:18-09-2013

De afgelopen jaren zijn veel wegbeheerders overgegaan tot het plaatsen van wachttijdvoorspellers als sympathieke en fietsvriendelijke maatregel. Maar de vraag is of dat wel zo verstandig is. Want soms leiden wachttijdvoorspellers zelfs tot langere wachttijden voor fietsers.


Dat balletje wordt opgeworpen door Marcel Kant van DTV Consultants op het komende Nationaal Verkeerscongres van CROW, ANWB en Verkeerskunde.

'In Nederland wordt in tegenstelling tot de rest van de wereld voertuigafhankelijk en aanvraag afhankelijk geregeld. Het streven hierbij is om zo min mogelijk te wachten voor niets en zo efficiënt mogelijk om te gaan met de groentijden op een kruispunt. Ook wordt in Nederland vaak conflictvrij geregeld en zijn er vele ingrepen, zoals prioriteit voor de bus, die invloed hebben op de duur van de cyclustijd. De exacte wachttijd is dus op voorhand nooit te voorspellen', aldus Kant.

Bovendien wordt de wachttijdvoorspeller beïnvloed door alle speciale ingrepen in een verkeerslichtenregeling. Daarbij valt te denken aan de maximum groentijden, ingrepen van bussen of hulpdiensten, invloed van bruggen, file-ingrepen of koppelingen met andere kruispunten, etc. Al deze ingrepen maken het voor een programmeur lastig om een wachttijdvoorspeller geloofwaardig te laten functioneren. Op sommige kruispunten loopt de wachttijdvoorspeller dan ook het ene moment langzamer en het andere moment sneller. Een slecht geprogrammeerde wachttijdvoorspeller werkt daarom averechts, zo betoogt Marcel Kant.

Het gebruik van een wachttijdvoorspeller zal in veel gevallen zelfs tot een langere wachttijd van alle verkeerssoorten leidt, waaronder ook de fietser zelf. 'De Nederlandse regelingen zijn zo flexibel dat beslissingen in tienden van seconden worden genomen. Als er ruimte is in de regeling voor een extra realisatie moet het niet zo zijn dat deze realisatie een paar seconden wordt uitgesteld of zelfs wordt afgesteld omdat de wachttijdvoorspeller eerst nog moet aflopen.'

Kant pleit ervoor dat wegbeheerders eerst goed kijken naar nut en noodzaak van een wachttijdvoorspeller, alvorens daartoe te beslissen. Vooral de vraag of zo'n wachttijdvoorspeller geloofwaardig valt te programmeren moet centraal staan.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Niet overal maar wachttijdvoorspellers plaatsen

Scroll naar boven