Nieuwe 'Ontwerpwijzer voor fietsvriendelijke infrastructuur' krijgt vorm

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:02-11-2005
Of de titel &'Tekenen voor de fiets&' ongewijzigd zal blijven is nog niet bekend. Wel is duidelijk wat er inhoudelijk wijzigt in de begin volgend jaar te verschijnen nieuwe Ontwerpwijzer voor fietsvriendelijke infrastructuur.

Of de titel 'Tekenen voor de fiets' ongewijzigd zal blijven is nog niet bekend. Wel is duidelijk wat er inhoudelijk wijzigt in de begin volgend jaar te verschijnen nieuwe Ontwerpwijzer voor fietsvriendelijke infrastructuur.

De herziening die nu wordt voorbereid door een CROW-werkgroep kenmerkt zich door een grondige voorbereiding. Zo heeft het Fietsberaad onderzoek laten doen naar enkele als meest relevant beoordeelde onderwerpen/vernieuwingen, zoals fietsnetwerken en verkeersmodellen, keuzeschema's voor wegvak- en kruispuntvoorzieningen, en fietsers in voetgangersgebieden. Deze onderwerpen zijn in de nieuwe Ontwerpwijzer ook het meest gewijzigd.
Een relevant onderwerp was daarnaast Duurzaam Veilig. De opvallendste aanbeveling is misschien wel om vrijliggende fietspaden bij kruispunten in wegen met een maximumsnelheid van < 70 km/uur in te buigen. Waar de huidige Ontwerpwijzer spreekt van verschillende ontwerpscholen en uiteindelijk tot een compromisoplossing komt, wordt in de nieuwe druk veel nadrukkelijker gewezen op functionele veiligheidseisen, met als resultaat een veel stelliger aanbeveling.

Nieuw zijn ook de keuzeschema's voor wegvakvoorzieningen. De meest gebruikte en gekopieerde bladzijde uit de huidige Ontwerpwijzer is waarschijnlijk pagina 80, waarop het keuzeschema voor scheiden en mengen is opgenomen. Heel bewust stelt die oude Ontwerpwijzer dat de intensiteit van het fietsverkeer bij de keuze van de fietsvoorziening geen rol mag spelen, onder het motto 'een voorziening moet altijd veilig zijn, los van het gebruik'. Dat vindt ook de nieuwe, maar die stelt tegelijk dat voorzieningen die door heel veel fietsers worden gebruikt (zoals bij hoofdfietsroutes) meer kwaliteit mogen bieden dan routes die een laag gebruik kennen. In dat verband wordt onder meer de fietsstraat onderscheiden, een voorziening die in de huidige Ontwerpwijzer nog niet voorkomt.

Terwijl het keuzeschema scheiden/mengen voor wegvakken een van de meest gebruikte elementen van het boek was, ontbrak zo'n schema voor kruispunten. De nieuwe Ontwerpwijzer heeft dit manco opgevuld, door evenals voor wegvakken ook voor kruispunten te komen met een keuzeschema. Opvallend bij de keuzeschema's is ook de vormgeving. Door te werken met intensiteitsklassen die elkaar overlappen, wordt de ontwerper gedwongen om aan de randen van een klasse zelf keuzes te maken die passen bij de filosofie achter de Ontwerpwijzer.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Nieuwe 'Ontwerpwijzer voor fietsvriendelijke infrastructuur' krijgt vorm

Scroll naar boven