Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Nieuwe berekeningsmethode geeft uitsluitsel over hinder recreatiefietsers

Nieuwe berekeningsmethode geeft uitsluitsel over hinder recreatiefietsers

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:03-11-2010

Het is niet toevallig dat de Fietsmaat is ontwikkeld in Zeeland. De berekeningsmethode geeft aan wanneer hinder voor recreatiefietsers is te verwachten&op smalle plattelandswegen als gevolg van autoverkeer. Het merendeel van het Zeeuwse wegennet bestaat uit dergelijke wegen.


De ontwikkelaars van de methode, Kees Slabbekoorn en Annelieke Landré van Waterschap Zeeuwse Eilanden liepen veelvuldig tegen de vraag aan of de komst van een camping of bungalowpark het recreatieve fietsverkeer op de smalle plattelandswegen in de wielen zou rijden. De tot nu toe gehanteerde richtlijnen en toetsen, zoals de Landinrichtingstoets, het Handboek Wegontwerp Erftoegangswegen of de Ontwerpwijzer Fiets gaven daar geen uitsluitsel over, of spreken elkaar tegen.
De door hen ontwikkelde Fietsmaat geeft inzicht in de toekomstige beleving van de recreatieve fietsers. De berekening van de gemiddelde ontmoetingskans uit de Ontwerpwijzer fietsverkeer is hiervoor als vertrekpunt gekozen. Door daar zaken aan toe te voegen, is het aantal hindermomenten voor fietsers (of wandelaars) in beeld brengen. De toets is ontworpen voor smalle plattelandswegen (3 tot 4,5 meter breed).
De berekeningsmethode is beschreven in de paper die te vinden is onder 'gerelateerde items'.

Relevantie

Scroll naar boven