Vanaf maandag 8 mei zijn op radio en tv, online, op bussen, in bushokjes en op reclamezuilen uitingen te zien van de nieuwe overheidscampagne “Kort ritje?” Da’s zo gefietst.” Met de campagne wil het ministerie van Infrastructuur en Milieu mensen stimuleren om vaker de fiets te nemen in plaats van de auto. Een kwart van de verplaatsingen in Nederland gaat al met de fiets. Maar er is nog meer potentieel: de helft van de autoritten is korter dan 7,5 kilometer en een derde korter dan 5 kilometer. Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat 7 op de 10 automobilisten vaker voor korte ritten voor de fiets zou willen kiezen.
Het doel van de campagne is het vergroten van bewustzijn en het op een positieve manier stimuleren van mensen om voor korte ritten de fiets te pakken. Daarvoor richt de campagne zich op de drijfveren gezondheid, milieu en geld. De boodschap: fietsen is lekker voor je lijf, voor je portemonnee en voor de natuur.
Het kabinet wil graag dat meer mensen die dat kunnen de fiets gebruiken als vervoermiddel en investeert daarom onder meer in betere fietsvoorzieningen. Ook komt er een meerjarenplan fietsveiligheid.
Voor gemeenten en werkgeversnetwerken die mee willen doen is er materiaal beschikbaar via de
website van de campagne.