Nieuwe financieringsstructuur landelijke fietsroutenetwerken

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:06-02-2006
Vanaf 2007 gaan alle rijkssubsidies voor ontwikkeling van het landelijk gebied, waaronder ook de regeling voor de landelijke fietsroutenetwerken, samen in één pot: het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG). De provincies kunnen het geld naar eigen goeddunken besteden. Het Landelijke Fietsplatform is nog niet helemaal gerust op de goede afloop.

Vanaf 2007 gaan alle rijkssubsidies voor ontwikkeling van het landelijk gebied, waaronder ook de regeling voor de landelijke fietsroutenetwerken, samen in ��n pot: het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG). De provincies kunnen het geld naar eigen goeddunken besteden. Het Landelijke Fietsplatform is nog niet helemaal gerust op de goede afloop.

De huidige subsidieregels maken plaats voor zevenjarige prestatieafspraken tussen Rijk en provincies over besteding van het geld (2007?2013). Iedere provincie wordt daarmee verantwoordelijk voor de realisatie van rijksdoelen binnen de provinciegrenzen ? ook ten aanzien van de landelijke fietsnetwerken. Hiervoor moeten Provinciale meerjarenprogramma's worden opgesteld.
Hoewel het een ingrijpende operatie is, ziet het ernaar uit dat de landelijke fietsroutestructuur uiteindelijk geen nadelige gevolgen zal ondervinden van de reorganisatie, zo stelt het Landelijke Fietsplatform. 'Een zekerheid in dit verband is dat het Rijk de provincies een duidelijke opgave meegeeft: het verder doorontwikkelen van het netwerk tot een kwalitatief hoogwaardige hoofdroutestructuur voor de recreatieve fietser en het geven van bekendheid aan dit routenet.'
Toch kent het Platform ook twijfels. 'Een onzekerheid is het feit dat de provincies de volledige bevoegdheid krijgen om ieder voor zichzelf te beslissen hoe en wanneer de ILG-middelen voor welk doel worden gebruikt. Pas in 2013 wordt afgerekend met het Rijk op basis van de geleverde prestaties. Dit zou kunnen betekenen dat de landelijke co�rdinatie van de uitvoering van het netwerk, zoals deze nu door het Fietsplatform wordt uitgevoerd, op de tocht komt te staan.'
Daarom is het nodige overleg opgestart tussen de provincies, het ministerie van LNV en de stichtingen die de ontwikkeling en het beheer van de landelijke routenetwerken voor wandelen, fietsen en varen co�rdineren. De Platform trekt uit dat overleg de conclusie dat 'de routestichtingen er uiteindelijk misschien zelfs winst uit kunnen halen, omdat mogelijk voor een langere periode met provincies afspraken kunnen worden gemaakt in plaats van zoals nu per project.'

Naar verwachting zullen de provinciale meerjarenplannen dit voorjaar rond komen. Daarna zullen convenanten tussen Rijk en de individuele provincies worden gesloten. Het Fietsplatform is parallel hieraan ook gestart met de voorbereidingen voor een meerjarenprogramma voor de periode 2007?2013, dit specifiek voor de landelijke fietsroutestructuur. Een belangrijk uitgangspunt van dit meerjarenprogramma behelst het opheffen van knelpunten. En er komt een strategisch plan voor de marketing en promotie van het netwerk. 'In de eerste plaats zal worden gekeken naar wat op landelijk niveau aan activiteiten gewenst is. Maar hiernaast zal zeker ook worden onderzocht hoe het netwerk regionaal en lokaal optimaal kan worden benut en gepromoot.'

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Nieuwe financieringsstructuur landelijke fietsroutenetwerken

Scroll naar boven