Aangezien de speedpedelec

Aangezien de speedpedelec overal wordt gepropageerd als vervanger van autovervoer lijkt het me zowel linksom (vervanger van) als rechtsom (verdere stimulatie) voor de hand liggen dat ruimte voor de speedpedelec wordt afgenomen van de huidige autostromen en niet van de huidige fietsstromen.

Reacties

Eens dat er ruimte voor de auto moet ingeleverd worden ten gunste van de speed pedelec en andere snelle fietsen. Maar dat betekent niet automatisch dat er een vierde gescheiden verkeersstroom gemaakt moet worden (voetpad, fietspad, speederspad, autorijbaan).

Ik zie eerder de optie slagen waarbij de auto een rijstrook inlevert ten gunste van een breder fietspad dat voor alle fietsers toegankelijk is. Versnippering van de ruimte leidt namelijk tot capaciteitsverlies.
Het is nog maar de vraag of er apart ruimte moet komen voor speedpedelecs. Die eis stellen berijders van brommers niet, bij mijn weten. En we moeten niet uit het oog verliezen dat de speedpedelec - terecht - als een brommer (variant)  is geclassificeerd.

De huidige praktijk is vaak dat de voetganger ruimte moet inleveren. Dat kan niet de bedoeling zijn!

Daarbij staat de verkeersveiligheid op het fietspad onder druk, zeker omdat dit ook met verkeersmentaliteit te maken heeft.

Scroll naar boven