Euro NCAP is de organisatie die de veiligheid van auto’s voor inzitten en overige weggebruikers onderzoekt en de waardering uitdrukt in 1 tot 5 sterren. Autofabrikanten kunnen extra veiligheidspunten verdienen als automatische noodstopsystemen inbouwen.
De eerste systemen reageerden alleen op andere auto’s. Onlangs zijn de veiligheidseisen aangehaald met betrekking tot auto- en voetgangersbotsingen en recent ook om botsingen met fietsers. Andere aangescherpte eisen betreffen de detectie van voetgangers bij slechte lichtomstandigheden en in het donker.
De elektrische Nissan Leaf is de eerste auto die aan de nieuwe eisen voldoet.
Detectie van fietsers vraagt meer van autofabrikanten, zowel wat betreft de hardware als de software, aldus Euro NCAP. De sensoren moeten een breed blikveld hebben om snel rijdende fietsers tijdig waar te namen. En er zijn gecompliceerde algoritmen nodig on om potentiële conflicten uit te filteren en foute waarschuwingen te voorkomen.
Volgens Robbert Verweij van het ministerie van IenW heeft Nederland ervoor gezorgd dat er een protocol kwam voor de detectie van fietsers, dat door Euro NCAP is overgenomen.