Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Noorse studie naar Safety in Numbers

Noorse studie naar Safety in Numbers

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:25-11-2013

De automobilist ziet fietsers niet zo snel over het hoofd als hij ze vaker tegenkomt. Zo blijkt uit een Noorse studie naar het zogenaamde ‘Safety in Numbers-fenomeen.


Uit diverse studies naar fietsveiligheid is het ‘Safety in numbers’-fenomeen bekend. Dat is een zwak maar duidelijk negatief verband tussen risico voor fietsers en fietsgebruik: hoe meer er in een plaats gefietst wordt, des te minder risico lopen individuele fietsers. Hoe dit precies werkt, daarover is nog weinig bekend. Gewezen wordt naar kenmerken van de fietser (de fietsende pioniers zijn wellicht mensen die meer risico’s nemen), naar de infrastructuur (in steden waar meer gefietst wordt, besteden bestuurders meer geld aan fietsinfrastructuur) en naar veranderd gedrag van alle verkeersdeelnemers.

Aslak Fyhri van het Noorse Institute of Transport Economics meent dat het verband vooral door een beter samenspel van fietsers en automobilisten kan worden verklaard. Om dit te testen interviewde hij in totaal ongeveer 1500 fietsers, voetgangers en automobilisten in Oslo op drie verschillende momenten: in maart (na een lange winter waarin weinig fietsers op straat zijn), in juli en in september (wanneer er de meeste fietsers zijn). Het aandeel fiets in de modal split stijgt in die maanden van 1 procent naar 8 procent.

De studie laat zien dat het aantal keren dat fietsers merken dat automobilisten hen over het hoofd zien, in de loop van de zomermaanden afneemt, in lijn met Safety in numbers. Bij voetgangers was dit niet het geval.

Fyhri, die zijn resultaten presenteerde tijdens het International Cycling Safety conference in Helmond, kondigde aan dat er vervolg komt op deze studie waarbij ook ervaringen in Zweden en Denemarken worden onderzocht.

KB

Relevantie

Scroll naar boven