ProRail wil begin 2007 OV-fiets overdragen aan NS. De Stichting OV-fiets is echter niet gelukkig met het feit dat de NS de huurfietsen wil onderbrengen bij NS-Fiets, want daar heeft OV-fiets geen hoge pet van op.
De Stichting OV-fiets ziet 'grote broer' NS als een logische en natuurlijke partner. Met NS als partner wordt het bijvoorbeeld makkelijker om de OV-fiets te promoten onder treinreizigers en te verhuren via de OV-chipkaart. Maar de Stichting ziet NS niet als de enige logische partner of eigenaar. 'Een sterk merk als de OV-fiets met een scherpe prijs-kwaliteitverhouding verdient niet ��n monopolistische eigenaar, maar een bredere inbedding. Regionale overheden en consumentenorganisaties, die de OV-fiets tot nu toe van harte hebben gesteund en gestimuleerd, moeten ook zeggenschap krijgen.'
Het lijkt erop dat NS de exploitatie van OV-fiets wil onderbrengen bij dochter NS Fiets. 'OV-fiets heeft de afgelopen jaren helaas weinig goede ervaringen
opgedaan met NS Fiets', aldus de Stichting in haar nieuwsbrief.
De Stichting OV-fiets biedt nu aan om de OV-fiets kostendekkend te exploiteren in een vergaande samenwerking met NS. 'Maar een onafhankelijk orgaan met vertegenwoordigers van NS, ProRail, regionale overheden, consumentorganisaties en stallinghouders moet toezien op OV-fiets.'
Hierbij staat de Stichting een organisatie als Greenwheels voor ogen. Greenwheels heeft een vergaande samenwerkingsovereenkomst met NS waarvan beide bedrijven de vruchten plukken, aldus OV-fiets.