Hoewel voor Nederland als geheel de mate van fietsgebruik altijd dezelfde lijkt te zijn, is in sommige regio's en steden fietsgebruik toegenomen, terwijl op andere plaatsen en bij bepaalde sociale groepen het gebruik van de fiets steeds minder populair wordt. Dat betekent dat het beleid moet worden afgestemd op de specifieke sociale en ruimtelijke omstandigheden met daarbij behorende specifieke bedreigen en kansen. Tot nu toe is weinig bekend in waarom het fietsgebruik verschilt al naar gelang de ruimtelijke omstandigheden en de bevolkingsopbouw uiteenlopen. Ook weten we weinig over beleidsmaatregelen die hier invloed op kunnen uitoefenen en hoe kosten-batenanalyses van dergelijke maatregelen uitpakken.
In het kader van het VerDuS-programma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad vormen deze vragen de kern van een onderzoek onder leiding van Prof. dr. ir. L. Bertolini. Het onderzoek richt zich in eerste instantie vooral op het identificeren en verklaren van factoren die het fietsgebruik beïnvloeden.