Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
Zoeken
Zoek in kennisbank
Zoek in kennisbank
Over Fietsberaad
inloggen
Nieuws
Nieuwsbrieven
Bijeenkomsten
Aankomende bijeenkomsten
Meld uw bijeenkomst aan
Kennisbank
Kennisdocument uploaden
Alle kennis
Over de kennisbank
Tools
Adressenboek
Themasites
Platform Ruimte voor lopen
Platform Veilig Fietsen
Tour de Force
Menu openen
Nieuws
Bijeenkomsten
Kennisbank
Adressenboek
Over Fietsberaad
Themasites
Mijn profiel
Gebruiker
Terug naar 'Ongevalsrisico e-fiets lijkt vergelijkbaar met gewone fiets'
Submenu openen
Uit enkele e-bike ongeval
Document uploaden
Home
/
Kennisbank
/
Ongevalsrisico e-fiets lijkt vergelijkbaar met gewone fiets
/
Uit enkele e-bike ongeval
Terug naar overzicht
Uit enkele e-bike ongeval
Martin Kroon
, Het Nieuwe Rijden
15-06-2023 om 19:10
Uit enkele e-bike ongevallen (allen vrouw) in mijn omgeving maak ik op, dat het extra gewicht van de e-bike bij deze oudere dames m.i. tot de zware ongevallen geleid moet hebben, omdat ze in plotselinge situaties (ander verkeer, oneffenheden, flauwtes) de fiets niet meer konden corrigeren en ten val kwamen. Ook de snelheid (+ of = 25 km/u) brengt q.q. extra risico doordat andere weggebruikers erdoor verrast worden, en doordat extra letsel optreedt bij een val bij die snelheden. Ik zou 70-plussers dus aanraden om de topsneleid verder te begrenzen, om niet steeds op hoogste versterking te fietsen en ook om een helm te dragen. Sowieso is beter anticiperen en eerder af te remmen ook nodig (net als in de auto). En oefenen met remmen in bochten en in de regen is ook voor veel onervaren fietsers nodig.
Log in om te reageren
inloggen
Scroll naar boven