De data voor het onderzoek zijn afkomstig uit een onderzoeksproject van de Technische Universiteit in Dresden, waarin 167 vrijwilligers in de zomer van 2018 hun fietsritten in de stad lieten registreren met een app. Dit leverde informatie over 4000 ritten op met een totaalafstand van ruim 17.500 kilometer. De onderzoekers vergeleken de gekozen routes met berekende alternatieve routes op kenmerken waarvan bekend is dat ze routekeuze kunnen beïnvloeden. Ongevalsrisico, zowel objectief als subjectief, is een van deze kenmerken. In eerdere onderzoeken is dit kenmerk alleen indirect of op kleine schaal meegenomen.
In deze studie zijn de ongevalsstatistieken voor fietsers gekoppeld aan het netwerk van de stad, zodat bekend is wat de locaties zijn met een groot ongevalsrisico. Daarnaast hebben de deelnemers aan het onderzoek een vragenlijst gekregen waarin zij konden rapporteren over de locatie van incidenten die plaatsvonden tijdens hun ritten, dit is meegenomen als een maat voor de subjectieve onveiligheid.
Resultaten
Uit de resultaten van de analyse bleek dat fietsers vaak voor de kortste route kiezen, hoewel factoren als de aanwezigheid van fietsinfrastructuur, de kwaliteit van het wegdek en weinig helling een positieve invloed hebben op de keuze voor een alternatieve en iets langere route. Deze bevindingen zijn vergelijkbaar met bestaande studies naar routekeuze door fietsers. Tegelijk bleek dat ongevalsrisico en subjectieve onveiligheid een marginale invloed hebben op de routekeuze. Een hoger ongevalsrisico heeft maar een heel klein effect op routekeuze, waarbij het de vraag is of fietsers zich bewust zijn van dit risico. Bij een toename van het aantal subjectief onveilige locaties neemt de kans dat iemand een route kiest zelfs iets toe.
Veiligheid
Het valt voor te stellen dat fietsers onder meer kiezen voor routes met fietsinfrastructuur en glad asfalt vanuit een overtuiging dat deze veiliger zijn. Locaties met een hoog objectief of subjectief ongevalsrisico lijken ze op grond van dit onderzoek echter niet specifiek te mijden. De onderzoekers benadrukken dat dit nog slechts een analyse voor één stad is en dat onderzoek in andere steden nodig is om de resultaten te bevestigen.
De resultaten van het onderzoek zijn in oktober 2024 online gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift
Transportation Engineering.