Tijdens de pilotfase maakt de gemeente verdere afspraken met de deelfietsondernemers. Zo moet eventuele overlast zoveel mogelijk beperkt worden.
Dat heeft het college van burgemeester en wethouders geschreven aan de gemeenteraad.
Veel Rotterdammers klaagden over de overlast die de deelfietsen bezorgen. Bewoners ervaren overlast van rondslingerende deelfietsen, of aan het gebrek aan ruimte in openbare fietsenstallingen, doordat gebruikers van de deelfietsen deze hier parkeren. Volgens de gemeente kunnen de ondernemers niet op dezelfde voet doorgaan. Tijdens de proefperiode gaat Rotterdam het aanbieden van deelfietsen niet verbieden. Wel bekijkt de gemeente welke kwaliteitseisen aan de aanbieders moeten worden gesteld. Daarnaast brengt de gemeente de locaties in beeld waar de meeste overlast wordt ervaren. In de tussentijd heft de gemeente geen precariorechten, een vergoeding voor het gebruik van openbare grond.
Rotterdam gaat daarnaast evaluatiegesprekken voeren met de aanbieders zodat zij eventuele nieuwe overlast kunnen verhelpen. Staan deelfietsen fout of hinderlijk geparkeerd, dan haalt de gemeente ze weg.