Ook de hogere inkomensklassen fietsen in Amsterdam

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:15-11-2010

Amsterdam kan de groeiende stroom fietsers nog maar net aan, zo valt af te leiden uit een overzicht van de mobiliteit in de hoofdstad over de afgelopen 25 jaar. Er zijn nog net geen fietsfiles, maar mede door de komst van de bakfiets is de breedte van fietspaden wel steeds vaker&een probleem. En natuurlijk zorgt het stallen voor de nodige hoofdbrekens.


Op drukke pleinen, bij trein- en metrostations, maar ook bij universiteitsgebouwen, winkelcentra en uitgaansstraatjes wordt een steeds groter deel van de openbare ruimte in beslag genomen door geparkeerde fietsen, aldus het rapport ‘Mobiliteit in en rond Amsterdam, Een blik op de toekomst vanuit een historisch perspectief’. Tellingen laten zien dat op dergelijke plaatsen vaak tientallen procenten fietsen buiten officiële stallingen staan. Zo bleek in juni 2007 dat er 1.390 geparkeerde fietsen aan de achterzijde van het Amstelstation stonden, terwijl de capaciteit 1.100 was. Dit komt neer op een bezettingsgraad van 126%. Voor de westzijde van het Centraal Station (inclusief de fietsflat) was dit in oktober 2008 zelfs 136%. Het totaal aantal geschatte fietsparkeerplaatsen (fietsenrekken, fietsnietjes en fietsstallingen) ligt op dit moment rond de 200.000.
De dikste stromen fietsers gaan vooral richting het centrale deel van het centrum. Maar ook het fietsverkeer direct rond het centrum en de ring daaromheen is fors. De grote aantallen fietsers leiden niet tot substantiële vertraging door filevorming. Maar een aantal drukke routes kent wel een probleem met de breedte van fietspaden. Dit wordt mede veroorzaakt door het toenemende gebruik van bakfietsen. De drukste fietsroutes zijn de Marnixstraat (met 1.970 passerende fietsers in de avondspits), Weteringschans (1.920) en Weesperzijde (1.900).
Desondanks kan de fiets in de binnenstad de concurrentie met de auto en het openbaar vervoer uitstekend aan, aldus de gemeente. Het aandeel autoverplaatsingen onder Amsterdammers is in alle afstandscategorieën gedaald. Het fietsgebruik is in alle afstandscategorieën onder de 10 kilometer fors gestegen. Dit ging echter niet alleen ten koste van de auto, maar ook van het OV-gebruik. Op de korte afstand wordt de fiets blijkbaar aantrekkelijker gevonden dan het OV.

Het fietsbezit onder Amsterdammers in de afgelopen 25 jaar flink gestegen (63% vs. 73%). Het fietsbezit ligt in Amsterdam onder het niveau van heel Nederland (73% vs. 88%). De groei in het fietsbezit was het grootst onder inwoners van 45 jaar en ouder. Bij 65-plussers is het bijna verdubbeld (van 27% naar 48%). Het gemiddelde aantal fietsverplaatsingen per persoon per dag is in Amsterdam wel hoger (0,9 vs. 0,8). De Amsterdammer gebruikt zijn fiets dus intensiever dan de gemiddelde Nederlander. De grootste stijging in het aantal fietsverplaatsingen per persoon per dag vindt plaats bij 45- tot 59 jarigen. Dit kan te maken hebben met het gevoerde parkeerbeleid, maar ook met de gezondheidsvoordelen of een positievere houding ten aanzien van fietsen in het algemeen, zo veronderstellen de opstellers van het rapport. Ook 12- tot 15 jarigen fietsen steeds meer en vormen de groep met het meeste fietsgebruik. Onder inwoners met een hoog inkomen is het fietsaandeel in het totale aantal verplaatsingen meer dan verdubbeld (van 15% naar 33%). 
Amsterdammers stallen hun fiets thuis in een berging (46%), op straat (36%), in de woning (10%), op de binnenplaats (5%) of in een stalling (2%). In de stadsdelen buiten de ring is het aandeel fietsen dat in een berging wordt neergezet duidelijk hoger dan in de stadsdelen binnen de ring (83% vs. 27%). Binnen de ring wordt meer dan de helft van de fietsen op straat geparkeerd (53%), terwijl dit buiten de ring slechts zelden het geval is (4%).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Ook de hogere inkomensklassen fietsen in Amsterdam

Scroll naar boven