Tijdens de les wordt met de leerlingen gesproken over verkeersgedrag. Wat zijn de gevolgen van bellen, sms'en en muziek luisteren in het verkeer?
Het lesprogramma bestaat uit vier modules. Zo houden leerlingen een paar dagen een logboek bij over hun mobielgebruik. Hoe vaak gebruik je je mobiel? En waar? Welke apps gebruik jij het meest? Ze pimpen hun logboek met een zelfontworpen omslag. Daarna discussiëren leerlingen met elkaar over de risico’s van gebruik van hun mobiel op de fiets. Door praktische oefeningen ervaren ze wat afleiding in het verkeer doet. Typ bijvoorbeeld maar eens een berichtje op je mobiel, terwijl je een tafeltennisballetje probeert hoog te houden. Om leerlingen echt te laten ervaren dat tekstberichten sturen en fietsen tegelijkertijd niet gaat, kan een deel van de leerlingen 'fietsen' in een virtuele omgeving. Ze krijgen vervolgens de opdracht om een tekstbericht te versturen. Verder maken leerlingen een campagnevlog om klasgenoten te overtuigen van de risico’s.