Minister Madlener: “Je hoort steeds vaker dat er ongelukken zijn met elektrische fietsen, die soms wel met 60 kilometer per uur over de weg scheuren. Dat is levensgevaarlijk, en daarom ook verboden. Deze campagne heeft 2 doelen: we leggen de regels nog eens uit én we benadrukken de risico’s. Bijvoorbeeld: bij een ongeval ben je niet verzekerd en dan mag je duizenden euro’s uit eigen zak betalen. Dat kan dus hard gaan.”
Risico’s
De campagne richt zich op jongeren en hun ouders en benadrukt dat je bij het rijden op een opgevoerde elektrische fiets niet verzekerd bent bij een ongeluk, dat je een boete van €310,- riskeert als je wordt aangehouden, dat bij een tweede aanhouding de politie je fiets in beslag neemt en dat je boven de 12 jaar een strafblad kunt krijgen.
Afbeelding: een van de campagneposters gericht op jongeren.
Regels
Boven de 25 kilometer per uur mag een elektrische fiets geen trapondersteuning meer geven, het motorvermogen mag niet groter zijn dan 250 watt en er mag geen gashendel op zitten waarmee je harder kunt dan 6 kilometer per uur. Als een fiets niet aan deze regels voldoet is het een bromfiets, waarvoor een minimumleeftijd, een helmplicht en een rijbewijsplicht geldt en die gekeurd moet zijn door de RDW.
Campagne
Tijdens de aftrap in Rotterdam ging minister Madlener samen met TeamAlert, een stichting die jongeren helpt veilige keuzes in het verkeer te maken, in gesprek met jongeren die langsrijden op een elektrische fiets.
Naast de campagne werkt het ministerie van IenW aan wetgeving voor een verbod op software waarmee snelheidscontroles bemoeilijkt of beïnvloed worden. Ook is er een lespakket voor middelbare scholen.
Bron: Rijksoverheid