Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

P en Fiets vraagt goede business case

P+Fiets vraagt goede business case

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:17-02-2016

Als gemeenten met een goed uitgevoerde business case werken, kan P+Fiets een verrijking betekenen voor de bereikbaarheid van de stad en de keuzemogelijkheden van de reiziger. Dat stelt CROW-KpVV in de nieuwe uitgave ‘P+Fiets Snel en slim in de stad&'.


Bij P+Fiets wordt de auto gebruikt voor de verplaatsing naar de rand van de stad en voor het laatste stuk van de reis in de stad is er een overstap naar de fiets. Leeuwarden is inmiddels het verst met dit concept. Rond de stad zijn 72 fietskluizen te vinden, verspreid over 5 locaties. Maastricht staat op het punt een netwerk van P+Fiets-locaties uit te rollen.

De CROW-uitgave gaat in op de randvoorwaarden die van belang zijn om tot een succesvolle P+R-voorziening te komen.

Er zijn drie kenmerken van invloed op de vraag voor welke gemeente en voor welke bestemming binnen de gemeente P+Fiets kansrijk is. Zo moet er sprake zijn van veel congestie op de laatste kilometers in en naar de gemeente en naar de bestemming, waardoor de fiets beduidend sneller is. Verder is het verschil in parkeertarieven aan de rand van de stad in vergelijking met het centrum van belang. En tenslotte speelt de parkeerdruk in de stad of bij de bestemming een rol.

Ook is het zaak om zich te verdiepen in de doelgroep. Tot nu toe vormen forenzen meestal de belangrijkste gebruikers. Ook omdat deze groep een vaste inkomstenbron vormt voor de exploitant en relatief weinig investeringen vergt in geavanceerde toegangssystemen. Maar voor een aantal gemeenten die P+Fiets overwegen, zoals Maastricht, is juist het faciliteren van bijvoorbeeld winkelend publiek, dagjesmensen, buitenlandse toeristen of bezoekers van evenementen de aanleiding om na te denken over P+Fiets.

De werkgevers spelen tot nu toe echter een sleutelrol bij opzetten van P+Fiets. Bij het opzetten van een businessplan is het daarom nodig de betalingsbereidheid vast te stellen waarbij een argument is dat een behoorlijke kostenreductie is te behalen door de besparing op parkeerplaatsen bij het bedrijf. Daarnaast kan de winst voor de werkgever in termen van winst in arbeidsproductiviteit en afname van het arbeidsverzuim gekwantificeerd worden.

Tenslotte is de vraag of en hoe lang de gemeente kan bijdragen aan het opzetten van een P+Fiets-voorziening en of er een exploitant gevonden kan worden die bereid is P+Fiets verder te exploiteren.

Relevantie

Scroll naar boven