Praktisch probleem is dat het op tegelpaden lastig is een duurzame inleidende thermoplast markering aan te brengen, aldus de gemeente. En als je de markering wil ‘integelen’, stuit je op het probleem dat het niet goed lukt een net puntstuk te maken met hele en halve tegels.
Daarom is samen met Struyk Verwo een ontwerp gemaakt waarbij de markering onderdeel vormt van tegelelementen die in drie delen passend in een 30x30 cm tegelpad zijn in te straten.
Dat levert een puntmarkering op van 4,80 meter die bij de paal 60 centimeter breed is en aan het andere eind 15 centimeter, waarmee kan worden aangesloten op een eventuele asmarkering.
Dit is minder lang dan de Fietsberaad-aanbevelingen, maar Amstelveen koos ervoor omdat fietspalen vaak op een doorsteek staan korter dan 10 meter (of 20 meter als de markering aan beide kanten wordt toegepast).
Omdat het om een betonproduct gaat, was het mogelijk om ook een ribbelmarkering (4 mm) direct in de elementen te verwerken en de elementen zelf de kleur van het tegelpad mee te geven.