Brussel loopt voorop in België: 60 procent van de per fiets afgeleverde pakketten werden in de hoofdstad bezorgd. Antwerpen en Gent volgen met ieder 10 procent. In totaal bespaarde mentussen 2022 en 2023 in België 3155 ton CO2 en 10 miljoen euro congestiekosten met de pakketbezorging per fiets.
Multimodaal
Tachtig procent van de groei van het aantal pakketleveringen per fiets komt op naam van multimodale transportbedrijven als BPost, DHL en PostNL. Die gebruiken wel vaak grotere vrachtfietsen dan gespecialiseerde fietslogistiekbedrijven. Daarmee kunnen ze meer lading meenemen, maar nemen ze ook meer ruimte in en is het moeilijker manoeuvreren.
Grootste werkgever
Binnen de fietssector in België is de fietslogistiek de grootste werkgever, gevolgd door fietstoerisme en de fietsenhandel. De genderdiversiteit onder de bezorgers op de fiets laat nog wel te wensen over: bij een derde van de ondernemingen zijn geen vrouwelijke fietskoeriers in dienst.
Aanbevelingen
Naast inzichten in de vooruitgang van de fietslogistiek in België bevat de Barometer Fietslogistiek ook aanbevelingen voor beleidsmakers, fietsfabrikanten, transportbedrijven, burgers en overige stakeholders.
BCLF
De Belgian Cycle Logistics Federation (BCLF) is een non-profit organisatie die transport- en logistieke organisaties verenigt met als doel het volledige potentieel aan fietslogistiek te benutten. In de eerste Barometer Fietslogistiek, die vorig jaar verscheen, werden alleen fietslogistiekbedrijven meegenomen, nu zijn ook multimodale transportbedrijven en logistieke dienstverleners hierbij betrokken. De resultaten zijn gebaseerd op een online vragenlijstonderzoek en interviews onder vertegenwoordigers van deze bedrijven.