Pas op daar komt een fiets

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Gert Brams
  • Uitgever:PCVO Handel Diepenbeek
  • Datum:16-11-2009

Leidt de inzet van leenfietssystemen zoals bijvoorbeeld in Barcelona en Parijs ook tot een ander verplaatsingsgedrag en verandering in de modal split? Hoewel veel signalen daar wel op wijzen, is dat nog steeds moeilijk hard te maken blijkt uit een studie voor een Postgraduaat Verkeerskunde aan de PCVO Handel in Diepenbeek.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De Vlaamse Gert Brams vroeg die voor een Postgraduaat aan de PCVO Handel in Diepenbeek alle exploitanten van leenfietssystemen om cijfermateriaal. Dat leverde een interessante hoeveel gegevens op over de opzet en het gebruik van leenfietssystemen in Europa. Maar slechts in een enkele geval leverden de cijfers het bewijsmateriaal dat de inwoners daadwerkelijk vaker de fiets pakken. Barcelona is één van de uitzonderingen. Tellingen wijzen uit dat het fietsgebruik op een aantal fietsroutes substantieel is toegenomen. Het BICING systeem zou er vooral debet aan zijn dat het gebruik vorig jaar op die routes met 26% groeide. Daarvan kwam 46% voor rekening van BICING. Over de hele linie zou het fietsaandeel inmiddels zijn verdubbeld. Brams stelt dat telcijfers zeker niet alles zeggen over het succes van leenfietssystemen. 'Leenfietsen helpen ook de mythe te doorbreken dat er in sommige landen geen fietscultuur zou bestaan.' Tenslotte noemt hij een aantal factoren die van belang zijn voor het succes van de leenfiets. Zo wijzen alle studies uit dat 90% van de ritten gratis wordt gemaakt en dat betekent dat men daar bij het opzetten van zo'n systeem rekening mee kan houden.

Relevantie

Scroll naar boven