Politie controleert snelheid in 30 km per uur gebieden

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-04-2005

In de regio IJsselland is een pilot gestart om te bezien wat het snelheidsremmende effect is van extra politiecontroles in 30 km-gebieden en rond scholen. Vooralsnog worden zogenaamde klachtenlocaties aangepakt.


In de regio IJsselland is een pilot gestart om te bezien wat het snelheidsremmende effect is van extra politiecontroles in 30 km-gebieden en rond scholen. Vooralsnog worden zogenaamde klachtenlocaties aangepakt.
Voor de proef heeft IJsselland de beschikking over 13 extra fte's. Om vast te stellen of het er sprake is van een klachtenlocatie, wordt eerst een nulmeting gehouden, gevolgd door een bewonersenqute.
De politie pakt alleen gebieden aan die aan zekere minimumeisen ten aanzien van de inrichting voldoen. Het moet de automobilist in ieder geval duidelijk zijn welke snelheid er van hem wordt verlangd. Zo moet er sprake zijn van een goede overgang tussen het 50 km/uur regime en de 30 km/uur-zone en in het 30 km/uur-gebied moeten op de uitwisselingsvlakken bijvoorbeeld drempels of plateaus zijn aangelegd. Is dat niet het geval, dan zal vooralsnog niet tot handhaving worden overgegaan. Snelheidsovertreders worden zoveel mogelijk direct staande gehouden.
De pilots vinden onder meer plaats in Deventer, Steenwijk en Ommen. De eerste resultaten worden over een maand of zes verwacht.
Ook in een aantal andere politieregio's lopen dergelijke pilots, zij het bescheidener van opzet. Gemiddeld hebben die de beschikking gekregen over 1 of 2 extra fte's voor dergelijke controles.
In het komende nummer van Fietsverkeer meer over deze pilots.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Politie controleert snelheid in 30 km per uur gebieden

Scroll naar boven