Potentie voor de fiets onder autoforensen in Zuid-Nederland

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:14-07-2023
Moventem, Inno-V en Keypoint hebben onderzoek uitgevoerd naar de motivatoren en barrières van Zuid-Nederlandse autoforensen om minder of duurzamer te reizen. Van de ondervraagden stond 42 procent open voor de fiets of de e-fiets.

Het rapport Een onderzoek naar motivatoren en barrières van autoforenzen om minder of duurzamer te reizen verscheen al in oktober maar werd recent belicht in vakblad Verkeerskunde. Adviesbureaus Moventem, Inno-V en Keypoint voerden het onderzoek uit in opdracht van SmartwayZ.NL en ondervroegen hiervoor 6500 autoforensen uit de zeven SmartwayZ regio’s in Zuid-Nederland.  
 
Potentie
De fiets en de e-fiets hebben na thuiswerken de meeste groeipotentie onder autoforensen: 42 procent open voor deze vorm van mobiliteit. Dat is veel meer dan voor bijvoorbeeld de trein, de bus of deelscooters. Van de ondervraagden fietst 22 procent al wel eens naar het werk en staat 18 procent ervoor open. In deze beide groepen zijn 18-30 jarigen het meest vertegenwoordigd. 16 procent neemt wel eens de e-fiets naar het werk, dit zijn vooral 50-plussers. 26 procent staat open voor de e-fiets en hiervan is de meerderheid jonger dan 30.
 
Motivatoren en barrières
De belangrijkste motivatoren voor autoforensen om de fiets te pakken zijn gezondheid, lage kosten en milieu. Barrières zijn omstandigheden, zoals slecht weer, en snelheid. Voor de e-fiets zijn de motivatoren en barrières vergelijkbaar al is snelheid een kleinere barrière en het niet bezitten van een e-fiets een grotere. Voor beide modaliteiten is er mogelijk een positieve rol weggelegd voor stimulering door de werkgever.


 
Maatregelen
Voor 40% van de ondervraagden die aangeeft niet te fietsen en dat ook niet te willen, zouden maatregelen als positieve financiële prikkels, betere faciliteiten en betere infrastructuur wel kunnen helpen om ze alsnog op de fiets te krijgen. Bij ruim de helft van de mensen die niet voor de e-bike kiest zou het helpen als de werkgever de fiets zou betalen.
De onderzoekers hebben bij de maatregelen gekeken naar specifieke segmenten onder autogebruikers. Zo zijn milieubewuste autogebruikers bijvoorbeeld gevoeliger voor een reiskostenvergoeding voor de fiets of e-fiets dan andere. Relatief veel autoliefhebbers en pragmatische autogebruikers willen op de fiets stappen als de werkgever deze betaalt.  
 
Achtergrond
Als autoforensen werden mensen aangemerkt die twee keer of meer per week met de auto naar hun werk reizen. Deelnemers aan het onderzoek kregen alleen vragen over de vormen van mobiliteit die voor hen een reëel alternatief vormden.
 
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Potentie voor de fiets onder autoforensen in Zuid-Nederland

Scroll naar boven