Fietsparkeren.
Workshop Provincie Zuid-Holland 26 mei 2015
Praktijkervaringen Jaap van Zetten
Stallingen
- Handhaving is het sluitstuk, begin bij de stallingen.
- Voor een goed plan zijn meerdere disciplines nodig: stadsbeheer, beleidsmedewerker verkeer, stadsontwikkeling, gebiedsbeheerder, Prorail, NS.
- Een opgeruimde omgeving helpt om fietsers te bewegen de stalling te gebruiken. Als er een paar fietsen fout staan volgen er onmiddellijk meer.
- De fietser wil zijn fiets zo dicht mogelijk bij zijn bestemming neerzetten; hij heeft er een hekel aan als hij naar een plek moet zoeken.
- Het fietsgebruik neemt nog steeds toe; +10% komende jaren.
- Tellen gedurende drie van vrije plekken, weesfietsen, fout gestalde fietsen geeft veel informatie voor beleid. Hoeft niet veel te kosten.
- Let ook eens op de bezetting van fietskluizen. Als er weinig verhuurd is, overweeg in te ruilen voor stallingsrekken. APV en uitvoeringsbesluit
- De APV moet in orde zijn. Standaardbepalingen zijn beschikbaar.
- In het uitvoeringsbesluit het gebied waar restricties gelden goed omschrijven, eventueel tekening toevoegen.
Bebording
- Voor handhaving op basis van APV zijn RVV borden juridisch niet juist.
- Borden die een zone ‘niet stallen’ aangeven zijn een service aan de fietser.
- Het is juridisch niet nodig tekst te gebruiken of te verwijzen naar de APV, als maar duidelijk is wat bedoeld wordt.
- Tekst wordt door de fietser niet gelezen; borden met veel tekst zijn lelijk en vervuilen de openbare ruimte. Niet doen.
- Neem de gelegenheid de aanwezige (verkeers)borden kritisch te bekijken en ruim overbodige borden op.
Handhaving
- Een BOA is niet nodig. Fietstoezichthouders zijn een stuk goedkoper.
- Een ervaren toezichthouder kan een onervaren medewerker onder zijn hoede nemen; iemand met een uitkering kan men zo werkervaring laten opdoen.
- Zet het bestuursdwangbesluit op het label en laat de toezichthouder de label paraferen. De toezichthouder heeft zijn werk daarmee gedaan. Het label of kopie daarvan kan het depot aan de eigenaar van de fiets uitreiken.
- Den Haag gaat werken met labels met barcode. Als de handhavers en toezichthouder met apparatuur werken kan de administratieve afhandeling sterk worden vereenvoudigd.
- laat de toezichthouder op locatie een foto maken van de fiets; nuttig als er later door de fietser bezwaar wordt gemaakt; bij bezwaren komen alle smoezen voor die je kunt bedenken.
- Laat de toezichthouder niet sjouwen met fietsen; daar is hij te duur voor. Medewerkers van het depot of van andere diensten kunnen zorgen voor verwijderen, transport en opslag; dit biedt kansen om mensen met uitkering of mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werk te bieden.
Fietsdepot
- Zorg voor goede registratie van de fietsen. Dat kan helpen om aan te tonen dat toezicht en depot zorgvuldig omgaan met spullen van anderen.
- Geen geld in het depot. Laat de fietser afrekenen met de pin. Geld trekt boeven aan.
- De bewaartermijn van 13 weken uit de AWB is niet nodig. Maak gebruik van de uitzondering op de regel: ‘als de kosten van opslag hoger zijn dan de waarde…’. Fietsdepot Haaglanden en inmiddels ook Fietsdepot Amsterdam bewaren fietsen gedurende zes weken. Dat scheelt enorm in ruimte en dus kosten.
- Een depot kost veel geld: grote kostenposten zijn personeel en huisvesting. Door de schaalgrootte kost verwijderen, opslag en uitgifte bij het Fietsdepot Haaglanden €24 per fiets (opening op alle werkdagen en een deel van de zaterdag). Afhankelijk van het serviceniveau hanteer ik als vuistregel voor een kleiner depot ongeveer €40 ? €50 per fiets.
- Zoek samenwerking met een buurgemeente of sluit aan bij een van de depots om de kosten te drukken.
- Het is te overwegen gevonden voorwerpen ook door het Fietsdepot te laten afhandelen; het werkproces is vrijwel identiek; kosten kunnen worden gedeeld.
- Verbaal geweld en soms ook fysiek geweld komt vrij veel voor. Train de mensen van het depot om te gaan met geweld. Neem bij de inrichting maatregelen om geweld tegen te gaan.
- Verkoop fietsen niet aan particulieren, maar aan de vakhandel. Daardoor minder integriteitsrisico.
- Laat het depot samenwerken met de politie om gestolen fietsen uit het bestand te halen. Iedere gestolen fiets die de gemeente bij de eigenaar terugbezorgt levert positieve publiciteit.
- Graveren van fietsen met uniek framenummer (geen postcode) draagt bij tegengaan fietsdiefstal en aan opsporing.
De fietser verleiden en sturen. Werken aan gedragsverandering.
- Handhaven is geen doel en doen we liever niet. Het kost veel geld. Beter is het de fietser te verleiden de fiets in de stalling te plaatsen.
- Als de omgeving er netjes uitziet zal de fietser eerder de fiets, in de stalling zetten.
- Een fietscoach die fietsers vriendelijk de weg naar de stalling wijst, heeft veel effect. (Zie bij station Delft). Zo besparen op hoge handhavingskosten. En medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt kan men zo werkervaring laten opdoen.
- Door goede aanwijzingen die de weg naar stallingen wijzen, kun je de fietser verleiden de stallingte gebruiken.
- Stallingen met een (elektronische) aanduiding van het aantal vrije plaatsen heeft veel effect op het gedrag.
- Zoek voor de lokale situatie naar mogelijkheden om het gedrag te beïnvloeden. De psychologie komt om de hoek kijken.
Fietsborden
ontwikkeld met Stadsgewest Haaglanden (Metropoolregio RDH)
Gedachte: niet alleen verbieden maar fietser ook verwijzen naar de mstalling. De fietser verleiden gebruik te maken van de stalling. Weinig tekst, vooral symbolen.
Voorbeelden
Zoneborden
met verwijzing naar stalling
Stalling
Bord bij stalling.
Bord bij vak voor brommers en bakfietsen
Bord bij bewaakte stalling.
Invulling afhankelijk van de aard van de stalling en de geboden diensten.
Tegel
Op het fietspad. De fietser kijkt omlaag en laat zich door aanwijzingen op het wegdek beter sturen.
Voor informatie:
Jaap van Zetten
06--?53182004
jzetten@hrmotion.nl