Vanwege de beperkte ruimte in stedelijk gebied zullen fietsenstallingen vaker meer lagen krijgen. In Apeldoorn, waar Prorail samen met de gemeente een stalling voor 1900 fietsen bouwde, leidde de keuze voor een extra verdieping ertoe dat de gehele stalling dichtbij de perrons kon worden geplaatst.
Het programma Ruimte voor de Fiets loopt sinds 1999. In 2010 werd de 200.000ste 'gouden' fietsklem geplaatst in Hardenberg. De afgelopen twee jaar is een aantal projecten in een versnelling gekomen. Zodoende werd in 2012 al de 300.000ste fietsklem gerealiseerd. Circa de helft van deze fietsplaatsen bestaan uit vernieuwing van bestaande stallingen, de andere helft betreft uitbreiding. Naast fietsklemmen, werden er duizenden nieuwe fietskluizen geplaatst. Het oorspronkelijke doel van het programma is qua aantallen gehaald. Echter, het gebruik van de fiets groeit en daarmee ook de behoefte aan meer stallingsruimte rond stations.
Op diverse grote stations staan de komende jaren dan ook nog forse investeringen te wachten. Zo worden in Zwolle ruim 12.000 fietsplaatsen gebouwd, in Amsterdam 10.000, In Groningen 18.000 en in Utrecht circa 22.000.
De minister van Infrastructuur en Milieu heeft onlangs opnieuw geld beschikbaar gesteld voor Ruimte voor de Fiets. Zodoende kan ProRail doorgaan met stallingen uitbreiden. Het geld wordt voortaan hoofdzakelijk ingezet voor nieuwbouw. Daarnaast zijn er ook pilots in Groningen, Utrecht en Zutphen gestart om te zorgen dat de fietsklemmen goed benut worden en er geen plekken onbenut blijven.