Het aantal licht afwijkende fietsen verschilt per stalling. Het gaat gemiddeld om 15 tot 20 procent van het totaal geparkeerde fietsen, aldus Prorail. Driewielers en grote bakfietsen zijn ‘buitenmodelfietsen’ en vallen in een andere categorie. In veel stallingen wordt voor dit soort fietsen al een maatwerkoplossing geboden.
De nieuwe fietsenrekken worden getest in de bemenste stallingen in Zutphen en Deventer en in de onbewaakte stalling aan de zuidzijde van station Zwolle. In het voorjaar komt ook de onbewaakte stalling bij Utrecht Terwijde aan de beurt. Gekeken wordt of reizigers met een fiets met krat/kinderzitje deze nieuwe rekken weten te vinden en op de juiste manier gaan gebruiken.
De proef duurt een half jaar.
Prorail stelt dat ze het stallen van licht afwijkende fietsen wel willen faciliteren, maar niet stimuleren. De nieuwe fietsenrekken komen daarom niet op A-locaties in een stalling. Ze zijn te vinden via een speciaal pictogram op de bewegwijzeringsborden en blauwe markeringsstroken op de grond, mét pictogram en tekst.
