Van september 2008 tot en met mei 2009 vond op de A12 tussen Gouda en Zoetermeer de proef Spitsmijden plaats. Zo’n 800 deelnemers deden daar op vrijwillige basis negen maanden lang aan mee. Deelnemende automobilisten die de ochtendspits op de A12 meden, verdienden daar per zone vier euro mee. Deelnemers realiseerden een afname van het aantal spitsritten met meer dan 50%. Daarbij kozen zij voornamelijk voor het reizen op een alternatief tijdstip (voor de spits) of voor omrijden. Het gebruik van alternatieve vervoerswijze of thuiswerken kwam beperkt voor.
De aandelen van carpoolen, openbaar vervoer en thuiswerken nemen toe tijdens de beloningsperiode. Zonder beloning scoort de trein 4,6% van de verplaatsingen op werkdagen. Met beloning schommelt dit rond de 7%. Het aandeel van de bus is bescheidener, maar stijgt eveneens.Het gebruik van fiets en andere (vermoedelijk voornamelijk motorfiets) vervoerswijzen neemt eerst af om rond de jaarwisseling een minimum te bereiken (voor de fiets zelfs 0%) en daarna weer te stijgen naar het oorspronkelijke niveau. 'Wellicht kunnen we dit verklaren vanuit een seizoensinvloed, eerder dan vanuit een financiële prikkel', aldus het onderzoek..