Het idee ontstond uit een gesprek met bewoners en winkeliers om de bevoorrading van horeca en winkels in de binnenstad slimmer, schoner en stiller te maken. Drie horecagroothandels sloegen samen met de gemeente Utrecht de handen ineen geslagen om dit idee uit te voeren.
De leveranciers van gekoelde producten leveren nu nog voor de deur van verschillende horecabedrijven in de binnenstad. Om de lading in de wagen koel te houden, draait de dieselmotor door tijdens de levering. Dit levert stank- en geluidsoverlast op en uitstoot van schadelijke stoffen. Opzet van de proef was dat horecagroothandelaren Sligro, GEPU en DeliXL de bevoorrading vanuit één plek zouden uitvoeren. Op de Neude zijn hiervoor laad- en losplaatsen aangelegd met een aansluiting voor elektriciteit. Vanuit deze plekken leveren de leveranciers met rolcontainers of elektrische karretjes de producten aan hun klanten. Voordelen hiervan zijn dat de motor uitstaat tijdens het lossen (dus geen stank en lawaai). En dat er minder door de binnenstad wordt gereden. Dagelijks betekent dit ongeveer 15 km minder rondrijden door de binnenstad. Om de ruimte in de binnenstad optimaal te benutten werd gekozen voor het uitproberen van dubbelgebruik: in de ochtend wanneer er nog weinig bezoekers zijn zou het parkeervak op de Neude voor de ABN Amro er voor de vrachtwagens zijn om de horeca te kunnen bevoorraden en na 11.30 uur zou het beschikbaar komen voor parkeren van fietsen.
Voorlopig is het experiment echter gestaakt. ABN Amro maakt bezwaar omdat de geldauto’s die het kantoor bevoorraden niet meer tegen de gevel van de bank kunnen parkeren en omdat gebruikers van de geldautomaat uit het zicht achter koelwagens verscholen worden. Dat bezwaar is vooralsnog door de bestuursrechter toegewezen.