De Fietsketting is bedoeld om het verschil in snelheid tussen fietsers die op weg zijn naar een druk kruispunt, te verkleinen. En de verkeersveiligheid te vergroten. De ontwikkeling en de proef van de Fietsketting past binnen het Talking Traffic programma van I&M.
Op de Bornsestraat in Hengelo is het de bedoeling dat fietsers vanaf een bepaald punt op de aangegeven route tussen Borne en Hengelo (N743) in een gelijk tempo twee-aan-twee fietsen en met meerdere fietsers een groep vormen. Camera’s registreren wanneer sprake is van een groep fietsers van 3 of meer met weinig snelheidsverschillen. In dat geval krijgen deze fietsers bij het eerstvolgende verkeerslicht sneller of meer groen. Een en ander wordt aangegeven met speciale groene informatieborden. Een bord geeft aan dat je na 80 meter een fietsketting kan vormen. Er volgt dan nog een tweede bord die de ‘klik’ van de camera aankondigt. Het derde bord op de route is het daadwerkelijke startsignaal van de fietsketting. Op die manier wordt het bijvoorbeeld voor snelle e-bikes minder aantrekkelijk om voor een naderend kruispunt nog snel een groep scholieren in te halen.
Binnen de Fietsketting kan met variëren met bijvoorbeeld de groepsgrootte, de snelheidsverschillen en de onderlinge afstand.
Omdat de Fietsketting naar verwachting de wachttijd voor fietsers zal doen afnemen, kan het voorkomen dat overige verkeer te maken krijgt met een (iets) langere wachttijd.
De proef loopt trouwens al een paar weken, meldt ontwikkelaar Sweco, die al een tijdje werkt aan de Fietsketting. En de eerste ervaringen zijn volgens het bureau positief.