Fietsparkeren is hot. Gemeenten die het fietsparkeren actief ter hand hebben genomen, zoeken naar manieren waarop de regierol in dit beleidsveld het beste opgepakt kan worden in relatie tot het exploiteren en beheren van fietsparkeervoorzieningen. Parallel hieraan speelt de beleidsontwikkeling die is ingezet door het ministerie van I&M en die focust op de regiefunctie van gemeenten inzake het fietsparkeren bij treinstations. Met deze twee ontwikkelingen wordt de regie op het fietsparkeren voor een steeds groter aantal gemeenten een punt van aandacht.
Regisseren vraagt ook het nodige van gemeenten, want het vereist een bepaalde mindset en bepaalde vaardigheden. Om de regierol ten aanzien van het fietsparkeren goed te kunnen invullen, is professionalisering van het opdrachtgeverschap nodig. Professionalisering van het opdrachtgeverschap is, net als fietsparkeren, een onderwerp dat op dit moment veel in de belangstelling staat. In deze verkennende studie zijn deze zeer actuele thema’s samengebracht.
Op dit moment ontbreekt het gemeenten aan hulpmiddelen om goede afwegingen te maken in het proces voor de realisatie, exploitatie en het beheer van fietsparkeervoorzieningen in de stedelijke omgeving. Het CROW wil gemeenten meer inzicht geven in de diverse mogelijkheden die bestaan om goede afwegingen te maken, wat mogelijke kennisleemten bij dit thema zijn, wat de ‘best practices’ zijn en hoe effectief met de kosten wordt omgegaan. De centrale vraag in deze studie is verkennend van aard en luidt als volgt:
Wat is de huidige werkwijze van gemeenten bij de exploitatie en het beheer van fietsparkeervoorzieningen en hoe succesvol is die werkwijze?
Het project en de analyse zijn verkennend van aard. Het doel van de studie is om inzicht te krijgen in:
- de wijze waarop thans door gemeenten invulling wordt gegeven aan de exploitatie en het beheer van fietsvoorzieningen;
- een eerste selectie aan best practices;
- een indicatie waar kennislacunes zitten;
- een eerste gevoel bij de kosteneffectiviteit van maatregelen.