Dat hebben de organisaties bij staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laten weten, naar aanleiding van haar uitvraag voor besteding van de 100 miljoen ‘fietsgeld’ uit het regeerakkoord. De staatssecretaris wil dit bedrag investeren in fietsparkeervoorzieningen bij stations (74 miljoen euro) en in snelfietsroutes (26 miljoen euro). Voorwaarde is dat provincies en vervoerregio’s zelf 60% financieren. Daarvoor hebben ze nu voor 151 miljoen aan plannen ingediend.
De provincies geven daarbij wel aan dat dit niet genoeg is om tekort van ruim 150.000 fietsparkeerplaatsen in 2030 op te lossen.
Ook is de bijdrage voor de snelfietsroutes voor de decentrale overheden vooralsnog een druppel op een goeiende plaat, blijkens het feit dat men de komende jaren nog minstens 600 kilometer aan snelle fietsroutes wil aanleggen, met een ambitie voor nog eens 400 kilometer na 2021.
Recent hebben provincies, vervoerregio’s en gemeenten geïnventariseerd waar de afgelopen jaren snelfietsroutes gerealiseerd zijn en waar binnen afzienbare tijd de schop in de grond gaat. De resultaten zijn weergegevens in deze
infographic.