Om de identificatie en opsporing van fietsen verbeteren werkt de RAI-afdeling Fietsen in samenwerking met de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit aan een RAI-standaard voor fietsframenummers.
Aanleiding om te komen tot de RAI-standaard vormen de klachten vanuit de markt - verzekeraars, politie en andere organisaties - bij de opsporing
en registratie van fietsen. Alle fietsen beschikken weliswaar
over een eigen framenummer, maar in de praktijk is vaak niet duidelijk welk nummer dat is. Bovendien zijn de bestaande framenummers lang niet altijd uniek en hanteren de verschillende merken meestal een eigen nummercode. Voor de invoering van een nationale standaard voor framenummers is een speciale werkgroep in het leven geroepen, waarin behalve de RAI Vereniging en de Stichting AVc, ook Gazelle, Accell en de politie Amsterdam-Amstelland vertegenwoordigd zijn.
De RAI-standaard zou volgens de werkgroep moeten bestaan uit twee letters, gevolgd door een zevencijferig nummer. Bijvoorbeeld: XX 1234567. Het is de bedoeling dat de RAI de toewijzing van de verschillende lettercombinaties aan de fietsfabrikanten en importeurs gaat verzorgen.