Een iVRI kan communiceren met voertuigen en fietsers, door middel van een app, internetverbinding en de zogeheten ‘Talking Traffic Cloud’.
Volgens Goedopweg zijn er al veel fietskoeriers die deze techniek al gebruiken en waardoor ook klanten hun bestelling live kunnen volgen.
Maar de gemiddelde fietser in Utrecht heeft geen speciale app om met verkeerslichten te communiceren. Daarom is de radar ingezet, die in feite simuleert dat de fietsers al wel voorzien zijn van een internetverbinding en app. Zo valt toch te testen hoe fietsers sneller en veiliger kunnen fietsen.
De test met de radar is een samenwerking tussen Goedopweg en Cycledata, leverancier van de fietsradar, en Monotch, die de koppeling met de ‘Talking Traffic Cloud’ verzorgt. Gemeente Utrecht programmeert de verkeerslichten.
De test heeft als doel om te leren of alles technisch naar behoren werkt, of de fietsmetingen betrouwbaar zijn en wat de effecten zijn op wachttijden voor fietsers en het overige verkeer. Bij positieve uitkomsten zal Goedopweg kijken naar meer locaties in de regio om de fietsradar te plaatsen, bijvoorbeeld de Biltstraat.