De proef vond plaats over een traject van 500 meter op de in elkaars verlengde liggende Eerste Constantijn Huygensstraat en Bilderdijkstraat in de hoofdstad. De adviessnelheid op het smalle vrijliggende fietspad was 20 km/h. Wie harder wilde kon er voor kiezen om op de rijbaan te fietsen, waar een snelheidslimiet geldt van 30 km/h – ook voor fietsers. Het scheiden van snelle en minder snelle fietsers is een van de mogelijkheden die de gemeente Amsterdam onderzoekt om iets te doen aan de onveiligheid door snelheidsverschillen op smalle vrijliggende fietspaden in de stad.
Bron: Gemeente Amsterdam
Kwart meer (brom)fietsers
Uit de evaluatie van de proef bleek dat de meerderheid van de fietsers positief is over de proef en vindt dat het verplaatsen van snelle fietsers naar de rijbaan zorgt voor meer comfort, rust en veiligheid op het fietspad. Voorafgaand aan de pilot maakte 12 procent van de (brom)fietsers gebruik van de rijbaan, halverwege de proef was dit gestegen tot 14,4 procent en tegen het eind van de proef tot 15,1 procent, een toename van ongeveer een kwart. Op het fietspad nam het aandeel fietsers met een vergelijkbare hoeveelheid af. Het aantal (brom)fietsers dat met een snelheid van 22 tot 28 km/h op de rijbaan reed was tijdens de proef toegenomen, waaruit de onderzoekers opmaken dat er niet alleen bromfietsers van het fietspad naar de rijbaan verplaatsten. Er was geen grote afname in snelheid en drukte op het fietspad. De keuze van fietsers om al dan niet op de rijbaan te fietsen hing af van de drukte, gewenste fietssnelheid en de staat van het wegdek.
Interacties
Observaties voor en tijdens de proef lieten zien dat automobilisten voldoende afstand hielden van fietsers, dat er geen abrupte rembewegingen waren en dat fietsers maar zelden door automobilisten werden ingehaald. Fietsers kozen vaker voor de rijbaan als het daar niet zo druk is met autoverkeer en gingen het fietspad weer op als er wachtrijen ontstonden voor verkeerslichten. Ze hielden tijdens het in- en uitvoegen rekening met elkaar. De gemiddelde snelheid op de rijbaan daalde tijdens de proef met ongeveer 1 km/h.
Locatie
Amsterdam koos onder meer voor deze proeflocatie omdat er een smal en vrijliggend fietspad is waar weinig ruimte is om elkaar in te halen, de maximumsnelheid op de rijbaan 30 km/h is, er geen bussen of hulpdiensten gebruik maken van de rijbaan – die gaan over de trambaan – en omdat de opzet bruikbaar is in vergelijkbare straten. Om de locatie te markeren maakte de gemeente gebruik van een blauwe rijbaanmarkering en borden langs het fietspad en de rijbaan.
Bron: Gemeente Amsterdam
Nieuwe proef
Volgens de wet is het nog niet toegestaan om fietsers op de rijbaan toe te laten. Daarom werkte de gemeente Amsterdam voor de pilot met een tijdelijke verkeersmaatregel. De gemeente onderzoekt samen met het ministerie van IenW en andere gemeenten de mogelijkheden om aanvullende proeven te doen. Dit voorjaar start de gemeente met een proef om de snelheid van fietsers te verlagen in het Rembrandtpark, Vondelpark en Westerpark. De gemeente denkt naast het verlagen van de maximumsnelheid op fietspaden ook aan het vrijwillig verplaatsen van elektrische bakfietsen naar de rijbaan en een verbod op elektrische voertuigen in voetgangersgebieden waar gefietst mag worden.
Communicatie
De onderzoekers die de evaluatie uitvoerden constateren dat er voldoende draagvlak is voor het voorzetten van de proeven. Ze bevelen daarbij wel aan om duidelijker te communiceren richting de doelgroep en communicatie-uitingen over de proef eerst te testen voor deze te verspreiden. Het volledige rapport is
hier te lezen.
Bron: Gemeente Amsterdam