De fiets kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het capaciteitsprobleem op het hoofdwegnetwerk en de ruimtelijke kwaliteit en de economie beter benutten, zo stelt de Bond. ‘Bij grote projecten, renovaties en onderhoud zou de fiets daarom standaard als volwaardig alternatief in de onderzoeks- en verkenningsfase en daarna eventueel in de scope van projecten meegenomen kunnen worden.’ RWS zou verder actief moeten deelnemen aan de realisatie en verdere ontwikkeling van het netwerk van snelfietsroutes. Onder andere door – een deel van – de eigen wegen en paden hier onderdeel van te maken. RWS kan bovendien het voorstel van de Fietsersbond overnemen om in het MIRT een speciaal programma te laten opnemen voor de grote knelpunten (zoals bruggen en tunnels) bij het realiseren van (boven)regionale snelfietsroutes. RWS kan ook stimuleren dat Nederland wereldleider wordt op het gebied van het registreren van daadwerkelijke fietsbewegingen, waardoor het fietsnetwerk voortdurend verbeterd kan worden, onder meer door continuïteit te bieden aan de partners van de Fietstelweek en met gebruik van de data achter de Routeplanner van de Fietsersbond. En Rijkswaterstaat zou kunnen meewerken aan een innovatielab dat zich gaat bezig houden met productinnovatie (nieuwe soorten wegdek, onderzoek naar gezamenlijk aanbesteden, fietsvriendelijk aanbesteden en de koppeling met onderhoud).