SWOV: ‘Weg met de snorfiets’

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:02-10-2017

Als het aan de SWOV ligt verdwijnt de snorfiets uit het straatbeeld, nu de elektrische fiets een bruikbaar alternatief biedt.


De SWOV deed onderzoek naar de verkeersveiligheid van de snorfiets. Het SWOV-team voor diepteonderzoek bestudeerde 36 snorfietsongevallen die op een fietspad binnen de bebouwde kom plaatsvonden.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de ongevallen vooral plaatsvinden op kruispunten tussen fietspaden, en dat ze vooral leiden tot slachtoffers onder snorfietsers. Veel van de bestudeerde snorfietsongevallen ontstonden doordat er geen voorrang werd verleend aan de snorfietser, met name door automobilisten. Zij hadden de snorfietser niet opgemerkt.

Op fietspaden zijn letselongevallen als gevolg van botsingen tussen snorfietsers en fietsers minder frequent dan tussen snorfietsers en gemotoriseerd verkeer. Het gedeelde gebruik van snorfietsers en fietsers leidt niet tot veel letselongevallen. Drukte op het fietspad lijkt bovendien geen grote rol te spelen bij het ontstaan van snorfietsongevallen op het fietspad.

Een derde van de snorfietsen die betrokken waren bij de bestudeerde ongevallen was opgevoerd tot een snelheid boven de 34 km/uur. En snelheidsmetingen laten zien dat de gemiddelde snelheid van snorfietsers tussen de 30 en 34 km/uur ligt en dat 15-20% sneller rijdt dan 40 km/uur. Meer dan de helft van de snorfietsers had hoofdletsel dat gezien de locatie en aard van het letsel beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen. Voor de SWOV redenen om te pleiten voor een helmplicht voor de snorfiets, die aanvankelijk juist was bedoeld voor mensen die zonder helm gemotoriseerd willen rijden.

Verder stelt de SWOV vast dat de wettelijk vastgelegde limiet van 25 km/uur betekent dat het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan – zoals bijvoorbeeld Amsterdam wil - alleen een veilige optie is op 30 km/uur-wegen: bij een limiet van 50 km/uur zijn de snelheidsverschillen immers groot. een alternatief zou zijn om de wettelijke toegestane limiet voor de snorfiets te verhogen. In combinatie met de helmplicht zou deze laatste optie neerkomen op het de facto opheffen van de snorfiets.

De SWOV zou daar niet rouwig om zijn. ‘Inmiddels is er een nieuw voertuig op de markt waarmee ook een snelheid van 25 km/uur kan worden bereikt, ook door mensen die vanwege hun medische conditie geen grote afstanden kunnen fietsen: de elektrische fiets. Er is dus een alternatief voor mensen die geen helm op willen en 25 km/uur willen rijden zonder een grote fysieke inspanning te hoeven leveren.’

Relevantie

Scroll naar boven