Het ministerie van IenW wil meer inzetten op het verbeteren van de fietsveiligheid omdat de verwachting is dat het aantal ernstige fietsongevallen zonder aanvullend beleid in 2040 bijna verdubbeld zal zijn ten opzichte van 2018. SWOV heeft daarom in opdracht van het ministerie een kennisagenda voor de middellange termijn opgesteld, uitgaande van de beschikbare wetenschappelijke kennis over fietsveiligheid.
Kennishiaten
Per hoofddoelstelling van het ministerie - veilige fietsinfrastructuur, veilige fietsen, veilig gedrag op de fiets en veilige snelheden op de fiets – heeft SWOV de kennishiaten geïdentificeerd. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen
toegepast onderzoek, dat een kortere doorlooptijd heeft en beoogt kennis op te leveren om keuzes te maken uit bestaande beleidsopties, en
verkennend onderzoek, dat een langere doorlooptijd heeft en beoogt kennis op te leveren voor nieuw of aanvullend te ontwikkelen beleid.
Veilige fietsinfrastructuur
- Kennis over de locaties van enkelvoudige fietsongevallen en de invloed van infrastructuur op enkelvoudige fietsongevallen (toegepast)
- De relatie tussen drukte en fietsveiligheid, en uiteindelijk een objectief criterium voor drukte op het fietspad (verkennend)
- De veiligheid van fietsers op kruispunten en fietsoversteken (fiets-fiets en fiets-motorvoertuig) (verkennend)
Veilige fietsen
- De veiligheid van elektrische fietsen ten opzichte van conventionele fietsen en de rol van de kenmerken van de elektrische fiets bij enkelvoudige fietsongevallen (met name bij ouderen) (toegepast)
- Gegevens over de technische staat en afstelling van de fiets en een objectief (en praktisch) criterium voor een veilige of stabiele fiets (verkennend)
- De invloed van kenmerken als massa, afmeting, snelheid en botsmechanica op de veiligheid van nieuwe typen fietsen en LEV's en de veiligste plek op de weg van dit soort voertuigen (verkennend)
Veilig gedrag op de fiets
- Effectief stimuleren van beschermingsmiddelen voor fietsers, inclusief (door)ontwikkeling (toegepast)
- De risico's van roodlichtnegatie door fietsers en de omstandigheden waaronder fietsers door rood fietsen (toegepast)
- Het effect van functieverlies op de fietsgeschiktheid, in het algemeen en specifiek bij ouderen (verkennend)
Veilige snelheden op de fiets
- De relatie tussen fietssnelheid, ongevalskans en het risico op letsel, met name bij ouderen en kinderen/jongeren op (opgevoerde) elektrische fietsen (verkennend)
Achtergrond
Voor het opstellen van de lijst met kennishiaten heeft SWOV een analyse gemaakt van eerdere SWOV-publicaties op het gebied van fietsveiligheid en experts geraadpleegd. Het volledige rapport over de totstandkoming van de lijst met kennishiaten is
hier te lezen.
Bron: SWOV