Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
Zoeken
Zoek in kennisbank
Zoek in kennisbank
Over Fietsberaad
inloggen
Nieuws
Nieuwsbrieven
Bijeenkomsten
Aankomende bijeenkomsten
Meld uw bijeenkomst aan
Kennisbank
Kennisdocument uploaden
Alle kennis
Over de kennisbank
Tools
Adressenboek
Themasites
Platform Ruimte voor lopen
Platform Veilig Fietsen
Tour de Force
Menu openen
Nieuws
Bijeenkomsten
Kennisbank
Adressenboek
Over Fietsberaad
Themasites
Mijn profiel
Gebruiker
Terug naar 'SWOV onderzoekt ongevalsrisico Noord-Nederlandse fietsers'
Submenu openen
Altijd goed om meer onder
Document uploaden
Home
/
Kennisbank
/
SWOV onderzoekt ongevalsrisico Noord-Nederlandse fietsers
/
Altijd goed om meer onder
Terug naar overzicht
Altijd goed om meer onder
Kees Mourits
, Fietsersbond Fryslân
18-06-2024 om 16:45
Altijd goed om meer onderzoek te doen naar fietsongevallen. Ik vraag me wel af op basis van welke data het SWOV haar uitspraken gaat baseren. Het beste onderzoek in NL vindt naar mijn mening elke 6 jaar plaats door VeiligheidNL als vervolgonderzoek op het LIS. Daar kwamen in 2022 een paar opmerkelijke resultaten uit mbt de relatie fietsongevallen en gezondheid. Wellicht goed te verklaren door de risicocompensatie theorie van Wild, bekend in de verkeerspsychologie. Zoals dat:
Medicijngebruik geen significant verschil is in oorzaak fietsverkeerslachtoffers
Overgewicht en Lichamelijke ongemakken zijn zelfs voordelig voor het risico op fietsongevallen.
In de vraagstelling lijkt er al van te worden uitgegaan dat een slechte gezondheid fietsers kwetsbaarder maakt in het verkeer. Misschien is dus het tegendeel wel het geval, doordat zij zichzelf al voorzichtiger gedragen. Waarbij ongetwijfeld een lagere snelheid een rol zal spelen. In dat licht kan de aandacht zich misschien juist beter richten op de "gezondere" want sportieve racefietsers en MTB'ers, Die zijn met een aandeel van 26% juist weer oververtegenwoordigd in de fietsongeval statistieken. En die dragen ook nog eens bijna allemaal een helm. Dat lijkt ook hier te verklaren door risicocompensatie.
https://www.veiligheid.nl/sites/default/files/2022-06/Rapportage%20%28Snor-%20en%20brom%29fietsongevallen%20in%20Nederland.pdf
Log in om te reageren
inloggen
Scroll naar boven