SWOV: te weinig bekend over effect fietsverlichting op veiligheid

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:28-08-2013
Over het effect van fietsverlichting op de veiligheid van fietsen in het donker is te weinig informatie beschikbaar om conclusies te trekken. Dit stelt de SWOV in een nieuwe factsheet 'Hoe gevaarlijk is fietsen in het donker?' Eerder meldde het ministerie van IenM/DVS dat het effect van fietsverlichting wel is aan te tonen.

In de studie van IenM werden de ongevallencijfers van een aantal steden afgezet tegen het aantal fietsers dat in die steden zonder licht rijdt. De conclusie luidde dat het risico voor fietsers om bij duisternis slachtoffer te worden van een ongeval (fiets-motorvoertuigongevallen) met circa 17% afneemt met een werkende voor- en achterverlichting. Ook een recente in Denemarken uitgevoerde studie geeft een duidelijke indicatie dat fietsverlichting helpt om fietsongevallen met motorvoertuigen te voorkomen, aldus IenM. De SWOV stelt nu in de factsheet dat op basis van deze en andere onderzoeken nog geen conclusies zijn te trekken over het effect van fietsverlichting op de veiligheid van fietsen in het donker. Wel verwijst het onderzoekinstituut naar een studie in Groot-Brittannië waar het niet-voeren van fietsverlichting bij duisternis of slecht zicht bij 5% van alle omgekomen fietsers en 4% van alle ernstig gewonde fietsers aangemerkt als ‘contributory factor’, maar die resultaten kunnen volgens de SWOV niet doorgetrokken worden naar de Nederlandse situatie. Overigens is fietsen in het donker wel gevaarlijker dan overdag fietsen. Dat geldt in ieder geval vooral motorvoertuigongevallen met fietsers en nog eens extra voor de groep 18-24-jarigen. Wellicht dat alcoholgebruik hierbij een rol speelt, aldus de SWOV. Gegevens in de Landelijke Medische Registratie wijzen erop dat ongeveer 30% van de fietsers die ‘s nachts bij een niet-motorvoertuigongeval ernstig verkeersgewond raken, alcohol in het bloed heeft. Dit aandeel is de laatste vijftien jaar gestegen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

SWOV: te weinig bekend over effect fietsverlichting op veiligheid

Scroll naar boven