Schoolcampagne leidt tot gedragsverandering

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-10-2007

Een communicatiecampagne in Tilburg met als doel het fietsgebruik naar school te bevorderen, heeft&effect gesorteerd. Meer ouders en kinderen kiezen voor de fiets.&
Een campagne in Venlo om meer mensen op de fiets naar het centrum te lokken, leverde echter weinig resultaat op.


Om het nut van communicatiecampagnes te onderzoeken, werden beide campagnes nauwlettend met voor- en nametingen gevolgd door onderzoeksbureau Rescon. 
Tijdens de campagne ‘Op de fiets naar school, beter voor iedereen!’ in Tilburg zijn op vijf scholen verschillende activiteiten georganiseerd. Er was een doorlopende stickeractie waarbij kinderen van 6 tot 10 jaar elke dag dat ze naar school fietsten een sticker mochten plakken op hun wedstrijdformulier. De klas die het meest had gefietst, won de wedstrijd.
Verder zijn door de gemeente campagneactiviteiten aangeboden zoals verkeerslessen, fietscontroles, een fietsquiz, parkeercontroles, een autoloze dag in de schoolomgeving, een wedstrijd voor de mooist versierde fiets, enz. Het aantal verplaatsingen per auto daalde van 32,0% naar 26,5%, het fietsgebruik nam toe van 33,7% naar 39,9%. 

Belgerinkel

Doel van de campagne ‘Met belgerinkel naar de winkel' in Venlo was om het fietsgebruik onder het winkelend publiek van het centrum te bevorderen. Tijdens de campagne kregen fietsende klanten bij elk bezoek aan één van de 33 deelnemende winkeliers een stempel en konden zo deelnemen aan een loterij. Verder werd wekelijks een bezoeker verrast met een gevulde fietstas met boodschappen. Tenslotte werden meer dan 1000 gratis verlichtingssetjes uitgedeeld. 
Gemiddeld verplaatste men zich op de voormeting op 43% van de ritten naar het centrum met de auto, op 48% van de ritten met de fiets, op 1% met het OV en op 8% te voet. Deze cijfers lagen na afloop niet significant anders.
 
De beide campagnes laten zich qua opzet, uitvoering en doelstelling niet echt vergelijken, aldus Rescon. Wel merkt het onderzoeksbureau op dat een mogelijke verklaring voor de verschillende resultaten te maken kan hebben met de vraag in hoeverre fietsen een goed alternatief voor de auto. Zo vormde in Venlo het gemakkelijk kunnen vervoeren van boodschappen de voornaamste belemmering om de fiets naar het centrum te nemen in plaats van de auto.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Schoolcampagne leidt tot gedragsverandering

Scroll naar boven