Voor de metamorfose was de Broekpolderweg een klinkerweg parallel aan de rijksweg A20. Zowel auto-, agrarisch als fietsverkeer reden over deze weg. Omdat er geen duidelijke scheiding van het verkeer was, ontstonden voor de weggebruikers soms onveilige situaties. Bovendien was de weg door de vele kuilen en hobbels voor fietsers ongemakkelijk om over te rijden.
Daar kwamen veel klachten over binnen. De Fietsersbond sprak zelfs van ‘het slechtste fietspad van Nederland’. Dat was voor gemeente Vlaardingen aanleiding de hobbelweg aan te pakken. Rijkswaterstaat Zuid-Holland, de gemeenten Midden-Delfland en Maassluis, BEREIK! en de Fietsersbond sloten aan. In maart vorig jaar is de gemeente Vlaardingen gestart met de herinrichting. In overleg met alle betrokken wegbeheerders is de reconstructie ook op het grondgebied van Midden-Delfland uitgevoerd. Het beheer van de weg wordt aan de gemeente Midden-Delfland overgedragen, maar Rijkswaterstaat blijft eigenaar.
Op drie belangrijke punten zijn verbeteringen aangebracht: de verkeersveiligheid, het comfort voor de fietser en het uiterlijk van de weg. Voor fietsers zijn aan weerszijden van de weg aparte fietsstroken gemaakt. Het langzaam- en snelrijdend verkeer wordt hierdoor duidelijk gescheiden. Bovendien zijn diverse drempels aangebracht en zijn klinkers gebruikt voor het midden van de weg om de snelheid van het autoverkeer te remmen. De fietsstroken zijn uitgevoerd in rood asfalt en dus duidelijk herkenbaar. De drempels zijn afgebakend met zwart-witte zuiltjes die ook in het donker goed zichtbaar zijn.
Het comfort voor de fietsers is verbeterd doordat het fietsweggedeelte is geasfalteerd. De drempels liggen alleen op het weggedeelte waar auto's rijden, zodat fietsers er geen last van hebben.