De elektrische fiets is vanwege het geaccidenteerde terrein populair in Zwitserland: in 2021 bezat 1 op de 5 huishoudens een e-fiets of speedpedelec. Omdat elektrische fietsen een groot deel van de autoritten in de stad en in landelijke gebieden kunnen vervangen is stimulering ervan een belangrijk instrument in de transitie naar duurzame mobiliteit. In Zwitserland is daarom het onderzoeksproject
E-Biking in Switzerland opgezet om het fenomeen elektrisch fietsen beter te begrijpen. De studie van de ETH Zürich naar de voorkeuren van verschillende groepen fietsers voor fietsinfra is onderdeel van dit project.
Keuze-experiment
In een vragenlijstonderzoek kregen een kleine drieduizend Zwitserse fietsers en niet-fietsers elk een selectie van 13 van 52 keuzes tussen twee situaties voorgelegd. Deze situaties betroffen een hoofdstraat of een buurtstraat waarin onder meer de intensiteit van het autoverkeer, aanwezige parkeerplaatsen en de breedte van een aanwezig fietspad of fietsstrook variëerde. Deze situaties werden weergegeven door gegenereerde plaatjes vanuit het perspectief van de fietser, in combinatie met een reistijd als men via deze infra fietste (zie onder). De deelnemers moesten steeds kiezen welke situatie hun voorkeur had, en daaruit werd bepaald hoeveel minuten extra reistijd ze bereid waren te accepteren om van bepaalde infrastructuur gebruik te kunnen maken of juist om bepaalde infrastructuur te mijden.
Bron: Meyer de Freitas en Axhausen, 2025
Vrouwen
Uit de resultaten bleek dat vrouwen veel gevoeliger zijn voor fietsvriendelijke infrastructuur dan mannen en dat verklaart mogelijk waarom veel minder vrouwen in Zwitserland fietsen dan mannen. Vrouwen die niet fietsen zijn het meest gevoelig voor de weginrichting, ze zijn onder meer twee keer zo gevoelig voor autoverkeer in buurtstraten dan niet fietsende mannen. Dit maakt hen een belangrijke doelgroep om fietsstimuleringsbeleid op af te stemmen.
Speedpedelec
Frequente speedpedelec-rijders hechtten het minste waarde aan fietsvriendelijke infrastructuur, zij waren van alle groepen het minst bereid om extra minuten reistijd te accepteren om op een fietspad te kunnen rijden. Een verklaring hiervoor is dat ze door het motorvermogen en de snelheid goed mee kunnen komen met het autoverkeer. Hoewel ze fietspaden kunnen waarderen hechten ze meer waarde aan minder verkeer en minder geparkeerde auto’s in buurtstraten. Ze hebben wel dezelfde voorkeur als e-fietsers en conventionele fietsers voor fietspaden boven fietsstroken en fietsstraten. Mensen die af en toe op een e-fiets rijden hebben de sterkste voorkeur voor fietsvriendelijke buurtstraten en frequente e-fietsers voor fietspaden.
Weginrichting
In het algemeen gaat de voorkeur van fietsers uit naar buurtstraten met weinig verkeer, buurtstraten zonder parkeerplaatsen, fietspaden in plaats van fietsstroken op hoofdstraten, niet parkeren op hoofdstraten met fietsstroken en brede fietspaden. Men heeft liever de afwezigheid van autoverkeer dan dat een straat als fietsstraat is gemarkeerd. Verder hebben hoofdstraten de voorkeur boven buurtstraten, mogelijk vanwege de snellere en directere verbindingen.
De resultaten van dit onderzoek van de ETH Zürich zijn in mei gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift
Transportation.