Snorfiets op het fietspad

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:R. Methorst, J.P. Schepers en W. Vermeulen
  • Uitgever:Ministerie van Infrastructuur en Milieu Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart
  • Datum:25-01-2011

Vooral in Amsterdam klagen fietsers over de snorfiets op het fietspad. Volgens Rijkswaterstaat DSV gaat het vooral om subjectieve onveiligheid en is het geen oplossing de snorfiets naar de rijbaan te verbannen. Wel zou men lokaal zo&'n maatregel kunnen overwegen. De oplossing wordt verder vooral gezocht in meer handhaving.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • In enkele grote steden zoals Amsterdam zijn problemen gesignaleerd met snorfietsen op het fietspad. Signalen vanuit grote gemeenten en van de Fietsersbond hebben geleid tot vragen aan de Minister van Infrastructuur en Milieu in een Algemeen overleg op 16 december 2009. De Minister heeft toegezegd om in kaart te brengen welke problemen er op het gebied van snorfietsen op het fietspad spelen. Hiertoe is het voorliggende onderzoek uitgevoerd.
    Per gereden kilometer vallen er onder snorfietsers aanzienlijk meer doden en ziekenhuisgewonden dan onder fietsers en automobilisten. De vraag over de veiligheidsconsequenties van de snorfiets op het fietspad richt zich echter vooral op de fietser als slachtoffer bij conflicten tussen fietsers en snorfietsers. Het geregistreerde aantal doden en ziekenhuisgewonden bij botsingen tussen fietsers en snorfietsers is ongeveer 50 per jaar en daarvan vindt een deel plaats op het fietspad1. Dit vormt een relatief klein aandeel in de verkeersonveiligheid bij deze vervoerswijzen. Er zijn geen cijfers beschikbaar om uitspraken te doen over ongevallen van fietsers en snorfietsers met lichtere letsels.
    Het lijkt erop dat klachten van fietsers over snorfietsers op fietspaden vooral voortkomen uit gevoelens van onveiligheid en overlast door stank en lawaai. Gevoelens van onveiligheid kunnen ontstaan doordat een vijfde van de snorfietsers harder rijdt dan 40 km/u (ruim twee maal zo hard als de gemiddelde fietser). Verder is bijna een vijfde van de snorfietsen inclusief spiegels breder dan een meter, ca 30 cm breder dan de breedste fietsen.
    Aanbevelingen
    Ter bevordering van het fietsklimaat en de verkeersveiligheid van snorfietsers beveelt DVS het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aan om:
    - De huidige regelgeving voor de plaats op de weg van de snorfietser te handhaven en om decentrale overheden de ruimte te blijven geven voor oplossingen op maat.
    - Samen met het Ministerie van Veiligheid en Justitie te onderzoeken of handhaving op snelheidsovertredingen onder snorfietsers kan worden versterkt. Ook een scherper “lik-op-stuk” beleid kan hierbij helpen.
    - Te overleggen met de branche over mogelijkheden om het opvoeren van snorfietsen tegen te gaan en om de snelheid van snorfietsen bij verkoop conservatief in te stellen.
    - De mogelijkheden, het draagvlak voor en de effectiviteit van een APK voor snor- en bromfietsen te onderzoeken om het aantal opgevoerde voertuigen en de geluidsoverlast en emissie terug te dringen.

Relevantie

Scroll naar boven