Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
Zoeken
Zoek in kennisbank
Zoek in bijeenkomsten
Zoek in adressenboek
Over Fietsberaad
inloggen
Nieuws
Nieuwsbrieven
Bijeenkomsten
Aankomende bijeenkomsten
Meld uw bijeenkomst aan
Kennisbank
Kennisdocument uploaden
Alle kennis
Over de kennisbank
Tools
Adressenboek
Themasites
Platform Ruimte voor lopen
Platform Veilig Fietsen
Tour de Force
Menu openen
Nieuws
Bijeenkomsten
Kennisbank
Adressenboek
Over Fietsberaad
Themasites
Mijn profiel
Gebruiker
Home
/
Kennisbank
/
Speciale fietskoppeling voor scholieren
/
SWOV adviseert al jaren o
Terug naar overzicht
SWOV adviseert al jaren o
Ria Glas
, Fietsersbond
15-02-2022 om 09:29
SWOV adviseert al jaren om alleen kruisingen met verkeerslichten te maken als er meer dan 20.000 mvt/e over een kruising rijden. Verkeerslichten zijn namelijk de minst veilige kruispuntsvorm.
https://www.swov.nl/publicatie/naar-meer-veiligheid-op-kruispunten
Hier zijn geen voorsorteerstroken, de kruising is absoluut niet druk genoeg om verkeerslichten te rechtvaardigen. Een voorrangskruising is dan veiliger (en een rotonde is het veiligst, maar die vragen veel ruimte).
Bij een kruising met een verkeerslicht kan het autoverkeer "vlot doorrijden" bij groen. als iemand het rode licht mist, heb je daarom gelijk een drama. Bij voorrangskruisingen kunnen bochten krapper aangelegd, kunnen rammelstroken toegepast of is een drempel voor de kruisng mogelijk.
Gemeente Helmond slaat zich ten onrechte als fietsvriendelijk op de borst.
Log in om te reageren
inloggen
Terug naar 'Speciale fietskoppeling voor scholieren'
Submenu openen
SWOV adviseert al jaren o
Document uploaden
Scroll naar boven