Stand van zaken rond slimme fietstechnologie

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-08-2023
Technologie kan fietsen veiliger maken, bijvoorbeeld door obstakeldetectie of snelheidsaanpassing. Onderzoek van de Universiteit Twente brengt de huidige stand van zaken rond deze slimme fietstechnologie in kaart en komt met een indeling van in niveaus.

Uit de overzichtsstudie, uitgevoerd door wetenschappers van de afdelingen Civiele Techniek en Informatica van de Universiteit Twente, bleek dat de meeste aandacht in het onderzoek uitgaat naar waarschuwingssystemen voor aanrijdingen. Deze staan nog in de kinderschoenen, maar zouden een positief effect hebben op de verkeersveiligheid. Om hiervoor concreet bewijs te verzamelen zijn onder meer praktijkproeven nodig. Verder is de meeste technologie op dit gebied gebaseerd op de smartphone en niet verwerkt in de fiets.
 
Om fietsen veiliger te maken ontwikkelt men diverse toepassingen die vooral zijn gebaseerd op netwerktechnologie, GPS en bewegingssensoren. Daarnaast worden ook LIDAR, snelheids- en pedaalsensors, radar, ultrasone sensors en camera’s gebruikt.
 
Analoog aan onder meer de indeling in niveaus van automatisering die er bestaat voor autonoom rijden, hebben de auteurs een indeling naar Bicycle Smartness Level gemaakt voor fietsveiligheidssystemen. Op niveau 0 is er sprake van een gewone fiets of e-fiets. Op niveau 1 is er passieve ondersteuning, zoals het waarschuwen voor ongevallen en op niveau 5, het hoogste niveau, kunnen overheden of wegbeheerders op basis van realtime data ingrijpen op de fiets – bijvoorbeeld door het aanpassen van de snelheid. Dit laatste niveau is puur theoretisch, deze systemen zijn nog niet in ontwikkeling. Met deze indeling in niveaus hopen de auteurs het concept ‘slimme fiets’ te verhelderen, wat mogelijk helpt bij onderzoek en ontwikkeling.


 
In het artikel hebben de auteurs aan de hand van deze indeling een overzicht gemaakt van wat er uit de literatuur tot nu toe over deze technologie bekend is. De huidige stand van de technologie bevindt zich op niveau 2: fietsen die obstakels kunnen detecteren en de fietser kunnen waarschuwen om een aanrijding te voorkomen en monitoring van de fietser. In het onderzoek is men bij niveau 4 waarin er communicatie is met andere voertuigen, andere fietsen en de infrastructuur en er een vorm van adaptieve cruise control bestaat.
 
De studie, die recent verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift Transport Reviews, is gebaseerd op literatuuronderzoek waarvoor de onderzoekers 36 wetenschappelijke artikelen selecteerden over fietstechnologie in verband met veiligheid, gepubliceerd tussen 2016 en 2021.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Stand van zaken rond slimme fietstechnologie

Scroll naar boven