De circa 9 km lange route moet gaan lopen van Bahnhof Zoo tot de Warschauer Brücke. Het zou waarschijnlijk de eerste overdekte fietsroute ter wereld worden. Aanleg zou niet tot hele hoge kosten hoeven te leiden.
Rond 80 procent ligt min of meer klaar om te worden omgebouwd. De rest vraagt echter nog wel om forse investeringen. De fietsroute zou niet alleen een praktische verbinding tussen de verschillende stadsdelen vormen, het zou de stad ook meer kunnen afficheren als fietsstad, wat het nu volgens velen niet is.
Bovendien zou de route broedplaats kunnen worden voor ondernemers en start-ups. De ontwerpers dromen al over groene golven, energie opwekkende wegdekken, servicestations voor de fiets en geriefelijke stopplaatsen.
Voorlopig reageert de Berlijnse politiek nog terughoudend, maar de ontwerpers hopen dat de publieke opinie voor een omslag kan zorgen.
Inmiddels is in het Ruhrgebied de eerste 5 kilometer in gebruik genomen van een fietssnelweg die uiteindelijk steden als Duisburg, Bochum en Hamm met elkaar zal gaan verbinden met een totale lengte van 100 km. Een groot deel van het traject komt te liggen langs oude sporen.