Tot deze conclusie komen Deense onderzoekers, die keken wat de aanleg van dergelijke voorzieningen opleverde in een aantal Deense steden.
Het terugleggen de stopstreep is een veel toegepaste methode om ongevallen met rechtsafslaande auto’s en rechtdoorrijdende fietsers te voorkomen, zowel in ons land als in het buitenland. Vooral als er een vrachtwagen in het spel, is de afloop van zo’n ongeval vaak dramatisch.
In Nederland is daarvoor de OFOS uitgevonden. De opgeblazen fietsstrook, die - in tegenstelling tot veel buitenlandse oplossingen waar alleen de fietsstrook wat verder doorloopt - een breed groen opstelvak beslaat vòòr de auto’s.
Ook in Denemarken is de voorkeursbehandeling van fietsers bij verkeerslichten meestal niet zo prominent uitgevoerd als in ons land.
Desondanks is de conclusie opvallend van een voor- en nastudie van 123 kruispunten met in totaal 189 ‘teruggelegde stopstrepen’ dat deze oplossing het aantal ongevallen met rechtsafslaande auto’s en rechtdoorgaande fietser niet vermindert.
Toch zijn we enige effecten meetbaar. Zo lijkt het erop dat er iets minder zware vrachtauto’s betrokken zijn bij dergelijke ongevallen. En ook het aantal gewonden daalt heel licht. Aan de andere kant nam het aantal ongevallen tussen auto’s onderling toe, hetgeen wellicht te wijten is aan het feit dat automobilisten op een onverwachte plek inhouden.
Uit video-observaties blijkt dat het effect van een teruggelegde stopstreep het grootst is als beide partijen moeten stoppen voor rood. Het effect is het kleinst als beide partijen gelijk groen hebben.
Fietsers lopen het meeste risico als ze door oranje rijden, minimaal 2 seconden afstand tot andere fietsers hebben, donkere kleding dragen en bij het kruispunt arriveren met een snelheid van minimaal 25 km/uur.
Voor de automobilist zijn geen specifieke risico verhogende factoren te zien op de video’s. Of het moet zijn dat een stop waar men de fietsers kruist om voetgangers voorrang te verlenen het risico verhoogt.