Kantmarkering van fietspaden kan een bijdrage leveren aan de fietsveiligheid door het voorkomen van bermongevallen. CROW beveelt hiervoor een ononderbroken lijnmarkering aan omdat uit eerder onderzoek blijkt dat deze beter zichtbaar is in het donker dan een streepmarkering, maar benadrukt ook dat de meerwaarde vooral zit in het toepassen van een kantmarkering ten opzichte van geen kantmarkering (zie:
Geactualiseerde aanbevelingen voor markering op fietspaden 2022).
In opdracht van de provincie Noord-Brabant hebben adviesbureau KeuzeWeg en Studio Verbinding de bruikbaarheid van een kantmarkering met een streep van 30 cm en een tussenruimte van 120 cm onderzocht. Deze streepmarkering is in Friesland al op veel fietspaden toegepast en is duurzamer en goedkoper dan een lijnmarkering.
Praktijkonderzoek
Uit het onderzoek volgt de aanbeveling om op smalle, donkere fietspaden een lijnmarkering aan te brengen. Op bredere fietspaden kan men een streepmarkering toepassen, waarbij het waarschijnlijk van belang is dat het fietspad in het donker goed verlicht is.
Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op een praktijkproef op een eenrichtingsfietspad langs de N284 tussen Hapert en Bladel en een tweerichtingsfietspad langs de N264 tussen Oeffelt en Gennep, uitgevoerd van eind september tot medio december 2022. Op beide locaties was vooraf geen kantmarkering aanwezig en zijn voor het onderzoek op een deel van het fietspad een streepmarkering en op een ander deel een lijnmarkering aangebracht. In maart verscheen het rapport
Lijn- versus streep kantmarkering op fietspaden met daarin de resultaten van het onderzoek.
Afstand en beleving
In het onderzoek ging de aandacht onder meer uit naar de afstand die fietsers die met zijn tweeën naast elkaar fietsen ten opzichte van elkaar houden en de afstand die de rechter fietser ten opzichte van de berm houdt. Zowel voor als na het aanbrengen van de markering zijn daarvoor de posities van de fietsers ten opzichte van de kantmarkering en ten opzichte van elkaar gemeten. Hieruit bleek in de meeste gevallen geen verschil in het fietsgedrag bij streep- of lijnmarkering. Op het tweerichtingsfietspad reed de rechter fietser na het aanbrengen van de markering wel verder van de bermrand af en reed deze ook minder vaak in de bermzone, een strook van 30 cm ten opzichte van de bermrand.
Op één middag in oktober 2022 is een enquête gedaan onder 108 passerende fietsers op het eenrichtingsfietspad en 154 op het tweerichtingsfietspad. De kantmarkering was op beide locaties reeds aangebracht en een deel van de fietsers fietsten in het donker. Uit de enquête bleek dat fietsers op het eenrichtingsfietspad de voorkeur hadden voor een lijnmarkering, en op het tweerichtingsfietspad geen voorkeur hadden voor een van de twee markeringen.